19. Říjen 2018 - 00:40

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Témata - gaspoda

Stran: [1]
1
TADS / Seriál o programování textových her v TADS 3
« kdy: 17. Září 2015 - 10:34 »
Někteří asi víte, že Základna na asteroidu je naprogramovaná trochu jinak, než je u českých textových her zvykem. Vznikla v systému TADS 3, který jsem přeložil do českého jazyka. TADS je jeden ze dvou nejpropracovanějších systémů pro tvorbu interaktivní fikce ovládané příkazovým řádkem a jeho historie sahá až do roku 1988, kdy se objevila první verze, trojka je však zcela přepracovaná a slouží od roku 2006.

Když už jsem se do tak rozsáhlého projektu pustil, měl jsem od počátku v plánu víc, než jen naprogramovat textovou hru. Rád bych českým autorům přiblížil svět novodobé interaktivní fikce, která se na anglicky hovořící scéně rozvinula, a protože jsem především programátor, snažím se především pootevřít dveře k modernějšímu způsobu programování. Na serveru textovy.cz dnes začal vycházet seriál o programování textových her v TADS 3, který vás provede tím nejdůležitějším, s čím se při tvorbě her budete setkávat. V jeho sedmi dílech vydávaných zhruba po čtrnácti dnech se postupně podíváme na jednotlivé problémy, jako tvorba místností, předmětů, zpracování akcí a programování postav ve hře.

Seriál si určitě neklade za cíl stát se dokonale podrobnou učebnicí, na to máme k dispozici řadu knih, ale určitě získáte poměrně dobrou představu, jak se věci v TADSu řeší. V diskusi rád odpovím na jakékoliv dotazy, které by vás mohly napadnout, budete-li chtít vědět o některém tématu více, můžeme na něj navázat podrobnějším vysvětlením nebo dalšími příklady. Na konci seriálu pak dojde na (snad) největší lákadlo, chystám se vydat kompletní zdrojové kódy své hry pro zájemce, kteří by do nich chtěli nahlédnout a prozkoumat, jak je hra udělaná.

2
Nové textové hry / Základna na asteroidu
« kdy: 10. Leden 2015 - 00:35 »
Před pár lety se v hlavách orgů, kteří se zase snažili ze všech sil vymyslet nějaké nové šifry do Technoplanety (a moc jim to nešlo, proto uvažovali o hloupostech), usídlila taková malá nenápadná myšlenka. Jaké by to asi bylo překvapení, kdyby se soutěžící jednoho pondělního rána probudili a místo tradiční porce šifer se ocitli uprostřed textové hry! Byl to jen chvilkový nápad, ale něco na něm bylo přitažlivého a provokativního, že se ne a ne vytratit. Ale vždyť naši soutěžící jsou děti z druhého stupně základní školy, ti přeci nikdy žádnou textovou hru nehráli, většina odkojená moderními počítači s akcelerovanou grafikou pravděpodobně ani neslyšela, že takové hry kdy existovaly! No jo, ale o to by to bylo větší překvapení. Ale vždyť naši soutěžící neumějí číst, před časem si stěžovali, že dva odstavce textu jsou příliš dlouhým zadáním! Ale vždyť by to byla hromada práce, na to nemáme čas, ozývalo se někde v pozadí, jenže už bylo příliš pozdě, nikdo nevnímal, ten nápad si začal žít vlastním životem a nic už ho nemohlo zastavit.

Mělo to ale háček. Protože jsme tvořili pro tak mladé a nezkušené hráče, museli jsme přijít s hrou, která by byla k začátečníkům mimořádně přívětivá. Nechtěli jsme hru podobnou textovkám, které známe z osmibitů, plné složitých hlavolamů a smrtí číhajících na každém kroku. Potřebovali jsme, aby se hráči s hrou sžili během pár minut a dokázali postupovat vpřed bez velkých záseků. Hra proto není příliš obtížná, ani příliš rozsáhlá, větší důraz jsme kladli na postupné objevování příběhu. Přesto je hra hodně detailní, takže doporučujeme vše důkladně prozkoumat a hlavně komunikovat s postavami, které ve hře potkáte - umí poradit s lecjakým problémem.

Základna na asteroidu se nyní dočkala druhé vylepšené verze a uvedení pro širší veřejnost. Najdete ji na adrese http://technoplaneta.cz/2013/ukoly/kam-se-ztratily-sifry/ a hraje se online v prohlížeči. Stačí si zaregistrovat jméno a heslo, pod kterým se budou ukládat pozice ve hře. Dokonce si můžete zahrát i s někým společně, když mu pošlete zaregistrované přihlašovací údaje (hra má zabudovaný chat, aby se hráči v multiplayeru mohli domlouvat mezi sebou). Budeme rádi, když si zahrajete a podělíte se s námi o své dojmy. Dejte vědět, co se vám líbilo či kde jste měli problémy.

3
Kdysi jsem se tu zmiňoval, že si pohrávám s překladem TADS 3 enginu. Narazil jsem přitom na jednu otázku, se kterou si už nějakou dobu lámu hlavu. Textovky, co znám, se tradičně ovládaly psaním příkazů rozkazovacím způsobem, tedy např. "vem kámen", "otevři dveře" apod. Ale skoro všichni, komu jsem dal na zkoušku něco zahrát, měli tendenci psát příkazy v infinitivu ("vzít kámen", "prozkoumat dveře"). Nutno podotknout, že to byli lidé vesměs textovkama netknutí.

Má otázka tedy zní: Očekávali byste od textové hry, že půjde ovládat i příkazy v infinitivu? Nejde přitom o to, zda to jde do enginu naprogramovat - to je maličkost. Jde o to, zda je to dobrý nápad ve vztahu k autorovi hry. Pokud engine bude slyšet na infinitiv, musí i autor hry při definici nových příkazů myslet na to, že je musí zadat i ve formě infinitivu a totéž platí i pro rozšiřující možnosti konverzací.

Stran: [1]