14. Prosinec 2017 - 05:11

Autor Téma: Základna na asteroidu  (Přečteno 9703 krát)

panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
  • Příspěvků: 566
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #30 kdy: 17. Leden 2015 - 14:02 »
Tak jo no, dohráno...

Jako za mne je to nejelpší textovka letos.

I když tedy jak bych to, chybí mi tam příkaz použij, už jsem vypadnul z toho zkoušet jednotlivý příkazy, prostě se slova použij nedokážu oprostit.
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili

gaspoda

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 109
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #31 kdy: 17. Leden 2015 - 14:54 »
Že já ti radil tu nápovědu, mohl sis užít ještě řadu týdnů produktivního přemýšlení! Asi tam v budoucí verzi přidělám nějaký limit na počet nápověd vybraných najednou :-)

A k tomu "použij". Textové hry ovládané příkazovou řádkou mají velké kouzlo v tom, že navozují dojem svobody - že hráč může zadat jakýkoliv příkaz ho napadne a hra splní jeho přání. To je něco, co jiné hry v takové míře nemají. Většina her je omezená na nějaké vyčíslené ovládání, jako výběr v menu či pohyb joystickem. Samozřejmě je to jenom kouzlo, příkazová řádka je ve skutečnosti omezená stejně, jako jakékoliv jiné ovládání, ale tyhle své limity dobře maskuje, takže nutí hráče uvažovat trochu jiným způsobem, než kdyby jen dedukoval z nabízených možností.

To je podle mě důvod, proč se u těch větších systémů (myslím, že snad úplně u všech významnějších v zahraničí) dává přednost spíše konkrétním slovesům, než univerzálnímu příkazu použij, protože podporuje ten pocit neomezenosti a přirozenější komunikaci s hrou, více možností, co s jedním přemětem udělat. I v některých českých hrách se používají i další příkazy, jako otevři/zavři, oblékni apod., ale u TADSu je v základní výbavě něco kolem 150 akcí, použij mezi nimi ale není. Koneckonců už i Zork měl hromadu příkazů.

Používání slovesa "použij" je takové, skoro mi přijde, české unikum z osmibitů, kdy bylo potřeba značně zjednodušit programování. Ale osekává se tím zároveň interaktivita a někdy je logika akcí dost krkolomná. Podle mě se tím hra kolikrát degraduje na pouhý hlavolam, co použít na co bez tušení, co se stane. A aby nezkoušel hráč tupě každý předmět použít na všechno, tak se líčí smrti. Já se snažím o to, aby hraní bylo plynulejší, aby byla co největší interaktivita a postupně se odvíjelo poznávání příběhu. Více akcí mi dává i možnost jemněji hintovat složitější věci v průběhu hry.

Dlouhá léta byly textové hry o řešení puzzlů, ale některé z modernějších anglicky psaných her jsou třeba i kompletně bez puzzlů a soustředí se spíše na scenérii, interakci s postavami a vyprávění příběhu. Zkus si něco anglického zahrát, třeba tě to ten hrozný zlozvyk s "použij" odnaučí ;-)

pedromagician

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 187
    • Zobrazit profil
    • pedromagician.com
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #32 kdy: 17. Leden 2015 - 14:58 »
takže jednoduchá, dobre skúsim niečo vymyslieť ;-)

gaspoda

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 109
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #33 kdy: 17. Leden 2015 - 15:06 »
Teď, když panprase jako první dohrál, tak je možná čas na malou statistiku. Základna na asteroidu v číslech: 24 lokací, přes 380 objektů (dost jich tvoří samostatně prozkoumatelné detaily větších objektů), 3 NPC, 200 témat konverzace (vč. speciálních, jako Hello, Bye a DefaultTopiců) a 35 témat v tabletu. Nepočítaje knihovny a univerzální rozšíření celkem 21760 řádek kódu zabírajících 781 KB.

KaiN

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 419
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #34 kdy: 18. Leden 2015 - 09:25 »
Dobré je to. Zatím jsem na 4 bodech, ale dobré je to. :) Když je to v TADS, nešlo by to nějak bez větších zásahů předělat na klasickou offline aplikaci?

gaspoda

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 109
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #35 kdy: 18. Leden 2015 - 09:56 »
Technicky to problém není, ale z různých důvodů chci hru primárně šířit po internetu v online podobě. Dělá to trochu reklamu Technoplanetě, pro většinu lidí, zvlášť z cílového publika, je to snadněji přístupné, protože nemusí stahovat interpret, mám kontrolu, že hráči nenajdou nějakou starou verzi atp.

KaiN

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 419
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #36 kdy: 18. Leden 2015 - 12:27 »
Jasně, chápu, i když třeba pro mě je to z toho důvodu naopak obtížněji dostupné. (Takže dneska 15 bodů a pokračování za týden.)

panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
  • Příspěvků: 566
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #37 kdy: 18. Leden 2015 - 12:36 »
Že já ti radil tu nápovědu, mohl sis užít ještě řadu týdnů produktivního přemýšlení! Asi tam v budoucí verzi přidělám nějaký limit na počet nápověd vybraných najednou :-)

No tak určitě bych se tím zabýval řadu týdnů :)

Neříkám, že jsem tu nápovědu nepoužil.

Na kód k terminálu jsem tak nějak přišel sám...

Trezor jsem zkoušel a tušil - ale na kód jsem vyloženě neměl nervy :)

Ten konec už pak šel skoro sám...
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili

panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
  • Příspěvků: 566
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #38 kdy: 18. Leden 2015 - 12:40 »
Teď, když panprase jako první dohrál, tak je možná čas na malou statistiku. Základna na asteroidu v číslech: 24 lokací, přes 380 objektů (dost jich tvoří samostatně prozkoumatelné detaily větších objektů), 3 NPC, 200 témat konverzace (vč. speciálních, jako Hello, Bye a DefaultTopiců) a 35 témat v tabletu. Nepočítaje knihovny a univerzální rozšíření celkem 21760 řádek kódu zabírajících 781 KB.

Sem si říkal kolik toho tam je, ten konec je fakt pěknej, ještě si to projdu celé :) Beztak byl nejlepší robot. Ten se mi líbil. To byl skvělý nápad.
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 126
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #39 kdy: 9. Červen 2015 - 13:20 »
Tak jsem si taky zkusil zahrát a i když vesmír není zrovna moje hobby, textovka je parádní, ty vestavěné rady jsou super. Přihlásil jsem se jako orel a měl bych jeden malý dotaz na Borise, potřeboval bych se ho nějak zbavit, ale nedaří se ani po použití nápovědy. Kafovak nemůžu nikde najít, ani u něj, ani v jídelně, můžu poprosit o nakopnutí, co dělám špatně? Jinak ten TADS má super možnosti a i když raději hraju bez připojení k internetu, to vystavení na webu bude pro většinu lidí stravitelnější.

gaspoda

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 109
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #40 kdy: 9. Červen 2015 - 13:48 »
Ahoj, omlouvám se, to by mohl být nechtěně dříve prozrazený hint. Jestli jsem se dobře podíval, tak bys měl nejprve "hledat součástky v tabletu", dozvíš se, že je na skladě jen jedna a přitom potřebuješ tři. To pak bude chtít probrat s kapitánem a velitelem "řekni o součástkách" a "dej součástky" u velitele v kajutě. Pak se děj posune dál.

panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
  • Příspěvků: 566
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #41 kdy: 9. Červen 2015 - 20:29 »
Kafovak je na racku.
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 126
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #42 kdy: 11. Červen 2015 - 09:51 »
Aha, teď už je vše jasné, velitelům jsem o součástkách řekl a jdu na ten kafovak. Moc díky za info, už se těším na další děj, ještě, že máme to fórum a lidi ochotné pomoci, to je paráda.

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 126
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #43 kdy: 16. Červen 2015 - 13:52 »
Konečně se mi podařilo hru pokořit, ufff, ten robot a oktalové počítání není nic pro mě. Ale jsem rád, že osmibitový Karel stále žije, i když pokud si pamatuji, i na IQ-151 jsem s ním už měl tu čest ;)

Na Raspberry s displejem je plně hratelná, jen to věčné skrolování...

TADS je super, díky autorovi za perfektní ukázku jeho možností. Už se těším, až vyjdou zdrojové kódy k prozkoumání.

gaspoda

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 109
    • Zobrazit profil
Re: Základna na asteroidu
« Odpověď #44 kdy: 21. Červen 2015 - 11:01 »
Gratuluji! Myslím, že jsi druhý člověk z okruhu příznivců textových her, který hru dohrál. (Teda, trochu zklamání to je - myslel jsem, že aktivní komunitu tvoří tři lidé, víc jsem pochopitelně nedoufal.)

Karel stále žije. Dokonce i dnes, když učím začátečníky programovat, tak ho na úplném začátku také používám k vysvětlení cyklů, podmínek apod., protože je hodně názorný. Jinak první s ním přišel Richard E. Pattis už v roce 1981, když potřeboval něco pro výuku studentů v úvodním kurzu programování na Stanfordově universitě. Originální Karel the Robot byl ale trochu jiný, než jsme u nás zvyklí. Pro moderní výuku ho trochu znevýhodňuje, že hodně algoritmů vede na rekurzi kvůli chybějícím proměnným.

Zdrojáky vydám snad někdy v létě či na podzim, jakmile se mi podaří najít dostatek času je na vydání připravit. Ještě to chce napsat hromadu komentářů a pár věcí trochu lépe rozčlenit.