15. Srpen 2018 - 21:12

Autor Téma: Exoter v systému TADS a práce na nové hře  (Přečteno 1118 krát)

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« kdy: 22. Leden 2018 - 11:44 »
Konečně po všech perepetiích člověka jen málo políbeného vejvojařinou mohu představit předělávku staré známé textovky do systému TADS. Nakonec se mi jí podařilo dokončit podle představ a je maximálně věrná původní verzi. Díky TADSu je zde však mnohem zajímavější a bohatší parser, který mě tak okouzlil u Základny.

V příloze zasílám zdrojový soubor Exoter.t, který můžete prozkoumat a klidně využít při vlastní tvorbě, doplnil jsem komentáře ke všem akcím, které nejsou zrovna triviální. K případným úpravám a kompilaci doporučuji fórum zde:

http://textovky.panprase.cz/index.php?topic=226.0

a stránky:

http://tads.cz/cs/preklad-tads-3-do-ceskeho-jazyka

Chcete-li si rovnou zahrát, jsou zde 3 možnosti:

1. ve Windows stačí spustit instalátor Exoter.exe, výsledek vypadá na pohled velmi pěkně a s příjemným ovládáním.
2. dle mého názoru asi ideální pro Windows, Linux či BSD představuje QTADS:

http://qtads.sourceforge.net/

který má velmi příjemné rozhraní, můžete si nastavit barvy podle svých představ a vesele hrát. Ukládání pozic je u obou možností samozřejmostí.

3. trochu archaická možnost v příkazové řádce Linuxu nebo BSD je instalace balíčku frobtads a spuštění pomocí:
frob Exoter.t3
- zde však v rozhraní ncurses není funkční čeština

frob -i plain -k utf8 Exoter.t3
- zde se jedná o klasický řádkový režim s plně funkční češtinou, pokud Vám jí správně zobrazuje klasická konzole, velmi doporučuji, člověk se opravdu cítí jako za prehistorickým terminálem, kde místo úpravy konfiguráků mastí textovku

Každého zájemce prosím o zaslání zkušeností s hrou, měla by být plně dohratelná, pokud se však objeví jakékoliv chyby, sem s nimi. Ideální pro testování je při spuštěné hře zapnout ukládání hráčových příkazů pomocí volby:

Zapni zápis

vše, co hráč zadá, se bude ukládat do zvoleného textového souboru. Pokud zde potřebujete zaslat nějaký komentář, lze tak učinit pomocí znaku * a psaní svého komentáře, toto pomůže pro zpětnou vazbu, ladění chyb i popsání průběhu hry.


A až Vás omrzí Exoter, můžete se těšit na úplně novou hru velmi lehce inspirovanou mým oblíbeným Bad Nightem:

http://www.textovky.cz/navody/bad-night-recenze-a-navod-na-textovou-hru-od-palase/

jmenuje se Otěžemi zimní noci a s využitím všech nabraných zkušeností na ní právě teď pracuji. Nápady mám a chuť tvořit také, takže není co řešit, chci si zde vyzkoušet ty parádní pokročilé konstrukce, které jsem si užíval u Základny. Nebude to jen klasická textovka z hradu, i když i ten se zde určitě objeví, rád bych využil i venkovní lokace divoké severské noční zimní přírody, nechte se překvapit. Pro nedočkavce zde zveřejňuji úvod do příběhu, ten se samozřejmě ještě může změnit:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vítej, hráči, v textové konverzační hře Otěžemi zimní noci.

Temná ranně březnová noc. Večer štiplavý mráz a ve dne čvachtající břečka pod nohama, ne, to jistě není dobrý čas na cestování. Ale co naplat, myšlenky Ti letí hlavou jako hvízdající vítr a uklidnit jejich dravý tok je nemožné. Jenomže měl jsi na výběr? Chudý rytíř Česlav z Krašova patřící do malého bezvýznamného rodu žijící v ne zrovna výstavné tvrzi se může spolehnout možná na svůj úsudek a meč, ale jinak na máloco jiného. Takový člověk opravdu může být skromný a bez ambicí, ovšem chyba lávky, jiní a mocnější právě toto chování mohou pochopit špatně a poté se dějí věci nevídané. Jen matně si vzpomínáš na začátek dnešní noci, se svojí milovanou Kaškou jste šli spát brzy s tím, že si uprostřed noci dáte svojí oblíbenou číši rudého vína pod svitem měsíce, ale ouha, vypili jste jí opravdu nebo to byl jen sen? "Odcházím směrem půlnočním..." točí se Ti stále v hlavě, zdála se Ti tak slova nebo ne? Probudil Tě právě jejich šepot nebo spíše otevřené okno noční jizby? Co se vůbec stalo? Úplně omámen jsi popadl jen to nejnutnější, žena na tvrdé zmrzlé zemi pod oknem naštěstí nebyla... a hnal se jako vítr naznačeným směrem, bez koně, pořádné výbavy, ale vlastně kam? Noční chlad Tě trochu uklidnil, ale zároveň si uvědomuješ, že Ti začíná být opravdu zima a k tomu se stále více a častěji ozývá vytí vlků. Pchá, to, že žerou lidi, jsou jen povídačky pro malé děti a hlupáky... ale najednou si uvědomuješ, že v takovém nečase, venku a především pod studeným svitem měsíce může být na těch hloupostech třeba i špetka pravdy...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moc děkuji Gaspodovi za jeho nekonečnou trpělivost u mých nekonečných otázek, začít s OOP pomocí TADSu bylo pro mě sice těžké, ale nesmírně zábavné.

Takže vesele testujte, po Otěžích notně předělám první díl Kroužícího orla a připravím další dva, poté bych rád nějaký příběh z aztéckého, mongolského a sibiřského prostředí, určitě nebude chybět ani něco z válek, třeba ta ruská občanská mě opravdu láká, není kam spěchat, textovky nestárnou a díky takovým bezva systémům, mezi něž určitě patří i TADS, je bude možno tvořit vždy.

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #1 kdy: 29. Leden 2018 - 18:34 »

A nyní zde kromě klasického hraní bez připojení k internetu máme možnost žhavit i web, správce serveru IFDB vložil na stránku s původním Exoterem odkaz na mojí předělávku:

http://ifdb.tads.org/viewgame?id=ktolxvj6h3frt94w

Stačí kliknout vpravo nahoře na ikonu Play On-line a poté jsou dvě možnosti, kdo se registrovat nechce, nemusí a pozice si může ukládat do svého počítadla, kdo tak učiní, rázem využije interní databázi, kam se uložené hry budou přidávat a může pohodlně hrát z jakéhokoliv zařízení s připojeným prohlížečem. Nejsem majitelem chytrého telefénu, ženuška ale byla svolná a testnul jsem, že hru si spustíte i tam, jen silně doporučuji externí klávesnici. Takže je to na Vás.

pedromagician

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 217
    • Zobrazit profil
    • pedromagician.com
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #2 kdy: 1. Únor 2018 - 00:01 »
Vyskúšal som na webe z tabletu a bežalo to, potom som hľadal nativnu aplikáciu a našiel som Fabularium
 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.luxlunae.fabularium

dostal som sa ku sklenenej guli ktorá nešla rozbiť, zatiaľ dobré :-)

Odoslané pomocou Tapatalku

wolfsworlds.wordpress.com

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #3 kdy: 2. Únor 2018 - 12:24 »
Super, moc díky za testování, to Fabularium vypadá moc moc pěkně, určitě zajímavá možnost vedle webového hraní. Juknul jsem se na něj, formátů zvládá opravdu dost a pokud funguje Unicode, není co řešit. Až se k nějakému Androidu dostanu, musím prubnout.

Skleněná koule nejde jen tak rozbít, ale když budeš mít v ruce správný předmět a zadáš správný příkaz, věřím, že se to poddá stejně jako v původním Exoterovi.

Pokud Tě napadnou příkazy, které bys rád zadal a hra je zatím neumí, určitě dej vědět.

Jinak jsem se díval, že jsi vydal druhou verzi Syrečků, ve Wine funguje parádně a po víkendu se do ní pustím, moc se těším. Pak budu makat na Otěžích, testovat Toferun a těšit se na další hry, jak vidno, fórum a tvorba se utěšeně rozjíždí a to je moc dobře.

tekket

  • Mladší člen
  • **
  • Příspěvků: 64
    • Zobrazit profil
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #4 kdy: 2. Únor 2018 - 15:04 »
Tak mám dohráno. Měl bych pár poznámek ke hře. Nevím jestli zde v diskuzi existuje nějaká funkce pro skrytí spoileru, tak pokud někdo hru ještě nehrál, nečtěte dále....

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

drobnosti
- přidal bych více synonym např. upiluj
- brána do hradu reaguje na otevři - to není něco, co by se dalo otevřít
- drobností by bylo více, ale nepsal jsem si je a navíc předpokládám, že hra ti sloužila hlavně jako prostředek k učení TADS a nehodláš ji nějak zbytečně pilovat k dokonalosti:)

truhla nejde otevřít ani odemknout, ale místo toho odhalí obsah prostým prohledáním - působí divně a lze přehlédnout

rozbij kouli - napíše, že by to bylo k ničemu a odvádí pozornost od toho, že rozbít lze a je to nutné(ve zdroji to vypadá, že má poradit, že nápověda existuje, ale neaktivuje se)

když ji rozbiji, tak se střepy a kaluž objeví vždy v knihovně, místo v lokaci, kde jsem ji rozbil.

hlavy - tady jsem se na chvíli zasekl, protože jsem sekal hlavu a nikoliv hlavy...

po zabití psa máš překlep agánii místo agonii

Největší problém pro mě bylo to odvedení pozornosti od rozbití koule s jedem, kde jsem se musel podívat do kódu, protože jsem si říkal, že nic rafinovanějšího, než rozbití koule nevymyslím, ale zároveň mi hra psala, že to je k ničemu.






Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #5 kdy: 5. Únor 2018 - 12:58 »

Super, moc díky za testování, mimochodem spoilery žádné nevidím, jen řádky s hvězdičkami...

Hra mi slouží jako seznámení s TADSem, vypilovat jí ale potřebuji, abych se se systémem co nejvíc zžil, takže budu Exoter stále vylepšovat a upravovat, vše zůročím v další hře.

Přidal jsem příkaz upiluj, pokud Tě napadnou jakákoliv další synonyma i v jiné lokaci, sem s nimi.

U brány se použije klasická knihovní hláška, máš recht, příkaz otevři zde stojí za to vylepšit - nyní se dozvíš "Brána je zavřená, nevidíš žádnou možnost, jak jí otevřít." Tohle se mi na TADSu moc líbí, jen člověk musí myslet na všemožné situace, od toho tu ale naštěstí máme testování.

To samé je u truhly, já jí původně opravdu chtěl mít i zpočátku otevřenou s tím, že stačí podívat se do ní. Nyní jsem jí změnil, hráč po prozkoumání předmětu vidí, že je bez víka a další hlášky jsem doplnil takto:

cannotTakeMsg = 'Truhla je příliš těžká. '
cannotOpenMsg = 'Truhlu nelze otevřít, je bez víka. '
cannotCloseMsg = 'Truhlu nelze zavřít, je bez víka. '

Doplnil jsem možnost useknout hlavu kromě hlavy, překlep u psa je také opraven.

Jak vidno, největší problém je s rozbitím koule, chtěl jsem to nechat jako o něco záludnější hlavolam, ale uznávám, že klasická hláška může hráče odradit. Hráč by jí vůbec neměl mít možnost vzít, je upevněna v železné obruči, takže jsem jí definoval podobně jako např. bránu CustomImmovable včetně klasických hlášek, proč jí nelze sebrat apod. Zajímavé je, že pokud jsem jí dříve sebral a rozbil v jiné místnosti, louže a střepy se objevily vždy v místnosti původní, takto chybně jsem definoval kontejnerovou hierarchii, nyní je vše již pořešeno, díky za postřeh. Definoval jsem samostatnou akci na příkazy Attack, Break a AttackWith, nyní je po pokusu o rozbití/útok zobrazena hláška "Kouli holýma rukama nerozbiješ.", což hráči napoví, že má použít něco vhodného.

O všech drobnostech mě informuj, budu moc rád, protože vše, na co zapomenu zde a budu na to upozorněn, nemusím zapomenout u Otěží a dalších hrách. Gaspodovi tvorba Základny zabrala také nějaký čas, vymýšlení příběhu a testování tak rozsáhlé hry s tolika možnostmi určitě nebyl žádný med.

Přikládám aktuální zdroják a přeloženou hru, s aktualizací na webu ještě krapet počkám, pokud se neobjeví jiné chyby.

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #6 kdy: 21. Únor 2018 - 10:41 »
Takže testování je dokončeno, nyní jsou snad již všechny nalezené chyby opraveny. Na stránku IFDB:

http://ifdb.tads.org/viewgame?id=ktolxvj6h3frt94w

jsem umístil aktuální verzi hry pro web, zdroják i binárku určenou pro některý z TADS interpretrů.

Teď už se mohu plně věnovat nové hře, syrečková zábava je u konce a otěže čekají...

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #7 kdy: 25. Únor 2018 - 18:16 »
Doug mi právě psal, jestli bych se nepustil do anglického překladu Exoteru. Přiznám se, že tuhle řeč moc nemusím a ve svých textovkách se jí pokud možno vyhýbám, nemá ale smysl být fanatik, taková je dnešní doba a věřím, že překlad pomůže.

Zítra brzy ráno jedeme na dovolenou k našim slovenským bratom a vracíme se až za týden, pokud byste někdo měl zájem s překladem pomoci, můžete využít exoterácký zdroják a něco sesmolit. Já se do toho pustím po našich jarních prázdninách, textu zase až tak moc není.

Orel
« Poslední změna: 25. Únor 2018 - 18:18 od Kroužící orel »

panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
  • Příspěvků: 595
    • Zobrazit profil
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #8 kdy: 25. Únor 2018 - 18:29 »
Hele mám pocit - že byl Exoter přeloženej :)

No tak sem se kouknul - no a je přeloženej do několika světových jazyků.

Atari verzi dělal Rudla Kudla, co mu napsat jestli by nedal texty? :)
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #9 kdy: 5. Březen 2018 - 10:39 »
Jů, tak to je teda něco, jako íkvéčkář, didaktikář a amigista jsem atari scénu zrovna moc nesledoval, tohle jsem nečekal. Jak vidno, ke své tvorbě jsem si vybral správnou hru. Jen kontakt na Rudlu nebylo snadné sehnat, zkusil jsem video z Atariády, kde Exoter ukazuje, pak web včetně Atari klubu, ouspěšný jsem byl až zde:

http://phoenix.inf.upol.cz/workshop-cgi/message_list_show?Atari&From&

kde vidím email z Espace Morava, hnedle tam zkusím písnout a uvidím.

Mimochodem pravidelně sleduji můj oblíbený web o ZX Spektru, kde jsem se dozvěděl o 21 nových hrách jen v lednu 2018:

https://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=2&cat2=1

A ten Atariklub jsem taky trochu zčíhnul a jak vidno, stále vesele žije, to je paráda, že tyhle počítadla hned tak nezmizí, ostatně stejně jako např. tráboše a stopětky.

I na polském atari fóru jsem něco o Exoteru našel, pokud dostanu texty, s tou polštinou si možná také poradím, rozhodně neodolám němčině, protože unzere dojče frojnde vil aus exoteríren, nicht vár?

Podle mě si holt člověk textovku užije hlavně v jeho rodném jazyce, pokud zbastlím i němčinu nebo polštinu a nakonec proč ne slovenštinu nebo možná časem ruštinu, bude to paráda a možná podle počtu stažení zjistím, oč je největší zájem. Tak uvidím jak to dopadne, i kdyby Rudla texty neposlal, zkusím to zbastlit sám.

Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
  • Příspěvků: 159
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Re: Exoter v systému TADS a práce na nové hře
« Odpověď #10 kdy: 6. Březen 2018 - 11:04 »
Je to paráda, autor odepsal neuvěřitelně rychle, mám k dispozici český, polský, německý i anglický překlad atarácké mutace. Takže teď chvíli přestanu s jinou tvorbou a dám se do něj, moc se těším. Začnu angličtinou, ta bude nejjednodušší, protože nic jiného není potřeba instalovat. Na stránkách s dalšími jazykovými mutacemi jsem našel němčinu:

http://www.tads.org/t3xlat.htm

Pokusím se zprovoznit G-TADS a s dojče špráche si také pohraju. Jen ta polština bude asi problém, tento překlad jsem nedohledal, takže nevím, jestli bych alespoň základní obraty byl schopen přeložit, zeptám se na fóru, uvidím, co se dá dělat.