Diskuze o textových hrách

Všeobecná kategorie => Všeobecná diskuse => Téma založeno: thedy 26. Prosinec 2014 - 20:06

Název: textovka za poplatok
Přispěvatel: thedy 26. Prosinec 2014 - 20:06
Zdravím,
veeeľmi dlho som nesledoval textovkársky svet, ale postrehol som,že na Steam-e je nejaká textovky za poplatok.Dá sa v dnešnej dobe predať textovka? Neskúšali ste to?Nerobíte to?Existuje v ČR alebo SR nejaký market na textovky?
Vďaka
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: panprase 29. Prosinec 2014 - 19:29
Vzhledem k miniautrnimu trhu a ctyrem potencialnim cesko-slovenskym zakaznikum to asi nema smysl. Tedy rozhodne ne v Ceskoslovensku a obou zminenych jazycich.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: pedromagician 30. Prosinec 2014 - 19:15
Mozno keby to bolo pre mobilne zariadenia, ale aj tak pochybujem o uspechu.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: panprase 30. Prosinec 2014 - 20:53
Ale jestli si nekdo chce koupit textovku, tak ti nejakou prodam.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: pedromagician 30. Prosinec 2014 - 22:39
Ale jestli si nekdo chce koupit textovku, tak ti nejakou prodam.

Dokončíš svoje resty? ;-)
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: Kroužící orel 5. Leden 2015 - 09:22
Upřímně řečeno, i kdybych chtěl nějakou textovku koupit, stačí se kouknout na jejich seznam na www.textovky.cz, neznám nikoho, kdo by osobně dohrál všechny zde uvedené. I já si zde postupně vybírám ty, které jsem v době osmibitů neměl a je to opravdu běh na dlouhou trať. Plus když přidám všechny ty cizojazyčné běžící v Gargoyle a tvořených např. v TADS, je to nad možnosti jednoho člověka.

Ten mobilní trh by tady mohl být zajímavý, ostatně engine běžící pod Androidem by určitě smysl měl, ovšem vydělávat na tom asi nelze...
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: gaspoda 5. Leden 2015 - 20:40
Ono i na tom zahraničním trhu jsou to spíše výjimky. Na Steamu (ale i na mobilních platformách) vyšly např. nějaké textovky od vydavatelství Choice of Games, třeba v poslední době to byla hra Choice of Robots (https://www.choiceofgames.com/robots/ (https://www.choiceofgames.com/robots/)), která se prý stala jejich nejlépe hodnocenou hrou roku. Ale nejsou to textovky v tom pravém smyslu, jsou to spíše CYOA či gamebooky.

Také Zarf nedávno vydal novou hru (http://hadeanlands.com/ (http://hadeanlands.com/)) a prodává ji za $5. To je hra, která začala vznikat na KickStarteru někdy v roce 2010 (https://www.kickstarter.com/projects/zarf/hadean-lands-interactive-fiction-for-the-iphone (https://www.kickstarter.com/projects/zarf/hadean-lands-interactive-fiction-for-the-iphone)). Cíl $8000 byl docela slušně překročen na více než $30.000, takže nějaké peníze získat lze, ale stále bych to považoval spíše za výjimku potvrzující pravidlo - uvědomte si, že Andrew Plotkin je něco jako celebrita v textovkářském světě.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: Kroužící orel 7. Leden 2015 - 10:36
Díval jsem se na Choice of robots a jako čtení paráda, já mám ale raději ten klasický textovkářský styl. Ovšem Hadean Lands vypadá parádně, na stránkce jsem našel i ostatní Plotkinovy textovky, které jsou bez potíží spustitelné pod Gargoyle, rozhodně vyzkouším. Líbí se mi, že hra je kromě klasiky Win/Lin/Mac spustitelná i na mobilech, takže věřím, že si jí někdo zakoupí, nevíte někdo, v jakém engine vznikala (potažmo ty ostatní zdarma uvedené na jeho stránkách)?

Po dokončení Kroužícího orla zauvažuji o tom, že bych jej přeložil do více jazyků, třeba v tu dobu bezvadný Pedrův engine pojede i na mobilech ;D. Já sice podobné zařízení nevlastním, já chci svůj Linux, se kterým se poperu sám a pokukuju teď po Raspberry s malým displejem ideálně nabíjeným z ohně (něco jako Biolite Camp Stove) a nezávislým na klasickém zdroji energie, na druhou stranu je to dnes pro většinu lidí asi nejjednodušší způsob jako se s textovkou seznámit.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: gaspoda 7. Leden 2015 - 17:33
Ovšem Hadean Lands vypadá parádně, na stránkce jsem našel i ostatní Plotkinovy textovky, které jsou bez potíží spustitelné pod Gargoyle, rozhodně vyzkouším. Líbí se mi, že hra je kromě klasiky Win/Lin/Mac spustitelná i na mobilech, takže věřím, že si jí někdo zakoupí, nevíte někdo, v jakém engine vznikala (potažmo ty ostatní zdarma uvedené na jeho stránkách)?

Je naprogramovaná v Inform7. Asi skoro všechny jeho hry vznikly v Informu, ale už se tomu věnuje nějakou dobu, takže některé v Inform 6 a některé dokonce Inform 5.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: tekket 7. Leden 2015 - 20:16
Od Plotkina je vše Inform 6 a 7. Hadean Lands velmi vážně uvažuju, že koupím. Něco málo jsem od něj hrál, něco dohrál a vše se mi líbilo. Navíc se mi líbí téma a vzhledem k rozsahu hry to myslím stojí za to.

Také sem tam někdo udělá extra verzi free textovky např. pro tablety a čtečky je k dispozici jako placená. Např. The King of Shreds and Patches od Jima Mahera.

Každopádně od textovky, za kterou bych byl ochoten platit očekávám následující:
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: KaiN 8. Leden 2015 - 07:53
On vydělal více jak 30.000 $ na textovce? Kurňa fix, když si přepočtu, kolik let bych nemusel pracovat.  :)
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: Kroužící orel 9. Leden 2015 - 08:58
Díky za info, na českých webech toho moc o Inform 7 není, našel jsem jen klasický seriál

http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-152-cast-vlastnosti-systemu-inform-7/

ale vypadá to dobře. Já jsem dříve zkoušel TADS s předělávkou Exoteru, moc daleko jsem se ale nedostal, nejsem holt programátor, tak si musím počkat na otevření enginu od Pedra.

Jinak Kainovi nezbývá nic jiného, než udělat pokračování Středozemě v angličtině a frknout jí na Kickstarter, směle do toho :).
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: gaspoda 10. Leden 2015 - 23:41
Ano, ty dva díly od Pavla Tišnovského na rootu jsou asi jediné české články, které Inform 7 nějak popisují. Ale i když jsou články slušně napsané, v tak malém prostoru, který mají, jen kloužou po povrchu věci a ukazují jen naprosté základy.

Inform 7 je bezesporu zajímavý svým přístupem k programování pomocí něčeho, co připomíná obyčejnou angličtinu. Je to jediný programovací jazyk, který znám, a který takový přístup úspěšně používá v tomto rozsahu. Graham Nelson s ním odvedl opravdu dobrou práci. Dokázal jím zaujmout hodně lidí a z Inform 7 se stal nejpoužívanější systém pro tvorbu parserové interaktivní fikce. Jeden z hlavních důvodů podle mě je, že takový přístup oslovuje autory, kteří nemají s programováním moc zkušenosti, a tak je pro ně takové programování stravitelnější, než klasické programovací jazyky.

Nebo se to alespoň zdá na první pohled, když se autor rozhoduje, v čem začne hry tvořit. Klasické programovací jazyky se spoustou závorek, symbolů a striktních syntaxí dokáží amatéra vyplašit. Ale i když Inform 7 na první pohled vypadá jednoduše, stále je to jeden ze dvou nejkomplexnějších systémů a jakmile zabrousíš víc pod povrch, zjistíš, že je také složitý. Ne každá věta, která dává v angličtině smysl, je správnou větou pro Inform. I on má striktně danou syntaxi, kterou vyžaduje a leckdy narazíš na problémy, které nebude jednoduché vyřešit. Koneckonců fórum, na kterém se diskutují otázky autorů ohledně programování v Informu, má za těch cca devět let už 3745 témat a 27996 příspěvků!

Kdyby tě zajímal podrobnější pohled pod kapotu, tak určitě bych doporučil přečíst srovnání Informu s TADSem od Erica Eva na http://brasslantern.org/writers/iftheory/tads3andi7.html (http://brasslantern.org/writers/iftheory/tads3andi7.html) a to zejména kapitoly Natural Language vs C-Style Coding, Object-Orientation vs. Rules a The Relative Complexity of the TADS 3 World Model, kde je spousta zajímavých praktckých postřehů, jako v čem jsou silné stránky toho kterého jazyka, či jak se v Informu začíná s jednodušším modelem světa a autoři si ho dotvářejí kopírováním příkladů z dokumentace.

Každopádně ať chceš nebo ne, při tvorbě textové hry budeš muset něco o programování vědět. Nemusíš být programátor předem, ale budeš se muset lecos naučit. To platí pro jakýkoliv systém snad s výjimkou CYOA gamebooků, které se dají v něčem naklikat. Záleží na tom, jaký výsledek chceš dosáhnout. Nevím přesně, na čem ses zasekl, ale TADS i Inform mají spoustu velmi kvalitní dokumentace. Bez jejího přečtení, zkoušení a systematického postupování od jednoduššího ke složitějšímu to ale nepůjde. I ten Pedrův engine určitě bude vyžadovat nějaké znalosti programování.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: Kroužící orel 13. Leden 2015 - 09:12
Moc děkuji za srovnání Inform a TADS, já jsem v TADS zkoušel koncem roku 2012 vytvořit přesnou kopii
spektrácké textovky Exoter, abych se mohl pustit do něčeho složitějšího. Prozkoumal jsem syntaxi, docela
jsem se zasekl u boje se strážcem, který stojí u východu z vězení, nakonec jsem v diskuzních fórech
nalezl jen jediné řešení, které popisovalo boj se zombiemi a ani tak jsem jej následně nebyl schopen
prozkoumat, v příloze zasílám svůj počin, pokud nebude problém s jeho přiložením.

Prozkoumaj jsem detailní srovnání těchto dvou systémů od Erika, na první pohled mi syntaxe Informu
přijde jednodušší, to ale zjistím, až vše vyzkouším. Pro Tads jsem nalezl český web:
http://tads.cz/cs/novinky
kde jsem se učil na demonstrační textovce Heidi, možnosti systému a hlavně konverzace mi přijdou na dost
vysoké úrovni. TADS se ale nyní už nějakou dobu nevyvíjí, poslední verze je z roku 2013, v tomhle má
podle mě Inform trochu náskok. Mimochodem, to fórum Informu je teda macek a přispívá se vesele dál,
škoda, že u nás o něm skoro nikdo nepíše.

Naprosto souhlasím, že bez znalosti programování se neobjedu, mě se moc líbí Python, původně jsem ale
pracoval jako systémák Win/Lin/ERP a tento jazyk by se mi moc hodil, hlavně proto, že dnes se již téměř
výlučně zabývám linuxem. Jen mám dost aktivit okolo koní, indiánů a lukostřelby, takže by trvalo dost
dlouho, než bych mohl sám něco tvořit, tím spíše mi je sympatičtější nějaký ten engine. Na Inform se ale
určitě zblízka podívám, vypadá dobře, taky se moc těším na Pedrův engine, tam je bezvadná práce s ASCII
znaky a linuxový terminál v On the Boat mě dostal.

Myslím si ale taky to, že jeden člověk by se neměl snažit umět a dělat vše, mnohem více mě baví psaní
příběhů pro textovky, teď mám rozpracovaný druhý díl Orla a nové nápady stále přicházejí + po něm plánuji textovku z
Ruské občanské války, je toho dost.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: panprase 13. Leden 2015 - 21:58
Citace
po něm plánuji textovku z
Ruské občanské války, je toho dost.

Bude tam Lenin? Bude tam Džugašvili nebo jak se ten arci vrah jmenuje? No tak piš, piš, piš....
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: Kroužící orel 14. Leden 2015 - 10:55
Jo, kdyby jenom ten Lenin, bude tam té bílé i rudé svoloče mnohem více. Kromě obrovského Ruska včetně Bajkalu a Vladivostoku se podíváme i do stepí Mongolska a možná i dál. Mým oblíbencem je jednoznačně baron von Ungern-Sternberg, kterého krásně popsal Ossendowski v Zemi lidí, zvířat a bohů, tenhle chlapík si o sobě myslel, že je reinkarnací Čingischána, ufff, s ním si vyhraju. Nebude ale chybět ani Trockij, Kolčak, Děnikin, bolševici, menševici, ale hlavně všichni ti, na kterých vše skutečně záleží, tedy  "obyčejní" kozáci, sibiřští lovci, pastevci z Mongolska, námořníci z Kronštadtu a i ty šikovní japonci, angláni a ameriáni se tu objeví. Tahle hra bude určitě taky na díly, ať všechno pořádně procestujeme, o tohle odbobí se už nějaký ten pátek zajímám a myslím si, že zrovna dvakrát známé není. Ostatně i předci indiánů přišli z Asie, takže mám tyhle národy prostě v krvi...

Takže jak vidno, raději místo programování budu zatím tvořit příběhy, ještě mě čeká dokončit Orla a po indiánské mě pohltí i ta asijská step...
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: panprase 14. Leden 2015 - 16:17
Takže něco jako JFK - Naganty a vlčí máky od Vrbenský? :)
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: gaspoda 14. Leden 2015 - 20:36
Moc děkuji za srovnání Inform a TADS, já jsem v TADS zkoušel koncem roku 2012 vytvořit přesnou kopii
spektrácké textovky Exoter, abych se mohl pustit do něčeho složitějšího. Prozkoumal jsem syntaxi, docela
jsem se zasekl u boje se strážcem, který stojí u východu z vězení, nakonec jsem v diskuzních fórech
nalezl jen jediné řešení, které popisovalo boj se zombiemi a ani tak jsem jej následně nebyl schopen
prozkoumat, v příloze zasílám svůj počin, pokud nebude problém s jeho přiložením.

Prozkoumaj jsem detailní srovnání těchto dvou systémů od Erika, na první pohled mi syntaxe Informu
přijde jednodušší, to ale zjistím, až vše vyzkouším. Pro Tads jsem nalezl český web:
http://tads.cz/cs/novinky
kde jsem se učil na demonstrační textovce Heidi, možnosti systému a hlavně konverzace mi přijdou na dost
vysoké úrovni. TADS se ale nyní už nějakou dobu nevyvíjí, poslední verze je z roku 2013, v tomhle má
podle mě Inform trochu náskok. Mimochodem, to fórum Informu je teda macek a přispívá se vesele dál,
škoda, že u nás o něm skoro nikdo nepíše.

Naprosto souhlasím, že bez znalosti programování se neobjedu, mě se moc líbí Python, původně jsem ale
pracoval jako systémák Win/Lin/ERP a tento jazyk by se mi moc hodil, hlavně proto, že dnes se již téměř
výlučně zabývám linuxem. Jen mám dost aktivit okolo koní, indiánů a lukostřelby, takže by trvalo dost
dlouho, než bych mohl sám něco tvořit, tím spíše mi je sympatičtější nějaký ten engine. Na Inform se ale
určitě zblízka podívám, vypadá dobře, taky se moc těším na Pedrův engine, tam je bezvadná práce s ASCII
znaky a linuxový terminál v On the Boat mě dostal.

Myslím si ale taky to, že jeden člověk by se neměl snažit umět a dělat vše, mnohem více mě baví psaní
příběhů pro textovky, teď mám rozpracovaný druhý díl Orla a nové nápady stále přicházejí + po něm plánuji textovku z
Ruské občanské války, je toho dost.

Hm, boj se strážcem. Nevím, jak měl přesně fungovat, ale nechtěl jsi běhat dřív, než ses naučil chodit?

Určitě Inform vyzkoušej, nechci tě odradit, jen je dobré si uvědomit, že to je hodně komplexní systém a problémy budeš řešit i v něm, i když na první pohled vypadá jednoduše. A pak samozřejmě nevýhodou je, že se nehodí pro vývoj v českém jazyce.

Co se týče toho vyvíjení a nevyvíjení, tak to je trošku složitější. Inform nedávno vyšel v nové verzi, ale bylo to opravdu po mnoha letech stagnace a mám pocit, že někteří lidé byli i trochu zklamaní, že nepřinesl až tak mnoho nového. Moc do něj ale nevidím. U TADSu je situace taková, že je v zásadě kompletní a občas, když se nashromáždí nějaké opravy, tak vyjde udržovací verze. Teď asi něco přes rok nebyl Mike aktivní, ale že je něco hotového bych nebral jako charakterovou vadu :-) A Eric Eve napsal před časem kompletní alternativní knihovnu Adv3lite, která implementuje trochu jednodušší model světa a která je o poznání jednodušší na naučení, ale to je jen pro angličtinu.

Kdybys chtěl vysloveně Python, tak někde koluje Hunterzův engine, na fóru budou odkazy. Ale myslím, že je víceméně zakonzervován.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: Kroužící orel 16. Leden 2015 - 08:59
Pro PP - tak Naganty a vlčí máky neznám, juknul jsem se na vydavatelství a vypadá to drsně, jen ten X-Hawk v kombinaci s baronem Šternbergem mi holt nějak nesedí :P, jinak trefné. Ale postupně, nejprve indiány a pak mongoly. Ta šamanka - komsomolka mě rozesmála, něco podobného mám také v plánu, nechte se překvapit.

Pro pana Gaspodu - chápu, že současné verze těchto enginů už asi umí vše podstatné a budou se jen udržovat. Vystihl jsi to naprosto přesně, snažil jsem se běhat moc brzy, chybí mi ovšem ty správné programátorské návyky, které bych musel získat. Jsem ale rád za tu českou stránku pro TADS, kde autor přeložil Heidi, možnosti jsou tam více, než zajímavé. Python je pro mě ideální, skripty v něm běžně používám v Linuxu a nevypadá, že by jen tak zmizel ze světa, takže pro mé potřeby přijde jako ideální. Simple python Engine je na sourceforge už nějaký pátek:

http://sourceforge.net/projects/textovka/

a před nějakým časem jsem se na něj díval. Moc se mi líbí vytvořené textovky, zkoušel jsem ty předělávky, které jsou zabaleny do windows archivu a přesně tak si textovku představuju já. Engine se sice nevyvíjí a je v Python verze 2, ta se ale stále běžně používá, takže problém nevidím. 

V nejbližší době si chci pořídit Raspberry PI s malým displejem, který si mohu vzít do týpka a za dlouhých zimních večerů tvořit, tahle hračka je na Python jako dělaná a její spotřeba se mi moc a moc zamlouvá. A až se mi podaří napájet to nějakou tou věcičkou, která umí vyrábět elektřinu z ohně, budu nadšen.

Jinak gratuluji k nové textové hře, jak budu mít chvilku, hrozně rád se do ní pustím. Je paráda, že jsi jí vložil do celé té šifrovací hry, juknu se i na vše ostatní, sám pořádám dětské tábory a třeba se mi pár střípků podaří zakomponovat do programu. Šifrovky děláme taky, děti mají za úkol dojet na koni ke stromům a nalézt ukryté zprávy (a nesmějí při tom sesednout :P), druhá skupina je hledá v našich temných lesích a pak to dávají dohromady, aby na noční bojovce našli další indicii, tohle se mi líbí a zopakujeme i letos, celkový program už mám hotový, takže teď se vrhnu jen na nové hry.
Název: Re: textovka za poplatok
Přispěvatel: tekket 27. Leden 2015 - 21:45
Ohledně moderních komerčních textovek. Na Steam Greenlight jsou nyní tři textovky k hlasování(uživatelé Steamu zde hlasují, zda se má daná hra objevit na Steamu)

Kromě již dříve zmíněných Hadean Lands od Plotkina jsou to ještě:

Jack Toresal and The Secret Letter
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=371862595 (http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=371862595)

a

The Shadow in the Cathedral
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=371866777 (http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=371866777)

Obě jsou ve skutečnosti staršího data - 2009 a dají se také velmi lacino pořídit na webu autorů http://www.textfyre.com/ (http://www.textfyre.com/)