Diskuze o textových hrách

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Kroužící orel

Stran: 1 2 3 ... 14
1
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 9. Prosinec 2021 - 12:24 »
A máme tu další změnu, už ani nevím, kolikátou, holt věrně kopíruji dnešní veselý svět. V oboru IT jsem se kromě oblasti Linuxu zcela vrhnul na jazyk Python, od terminálových skriptů po moduly ERP systému Odoo. V následujících dnech mě čeká lektorace a vymýšlení příkladů pro učebnici určenou študákům u učitelům (bude se týkat aktuální řady 3.10) plus výše uvedené, nic dalšího už nezvládnu, to by mě rodina i koně sežrali.

Takže TADS nechám prozatím plavat, i přes veškerou snahu už mi na něj prostor nezbývá. Textovky však budu stále sledovat, přeci jen vyrostl jsem na nich a výhledově se pokusím převést svojí tvorbu do Pythonu (což bude drobet jednodušší, protože v závěru této učebnice pracujeme s podobným projektem). Samozřejmě po zralé úvaze, i když mě v nedávné době potěšilo moc povedené rozšíření pro VSCode a občas se objevují dotazy na oficiálním fóru, je vidět, že systém, který např. u nás v Čechách už nikdo nepoužívá, nemá funkční hlášení chyb a také hraní online na oficiálním serveru IFDB je už několik měsíců mimo provoz, pomalu umírá, taková je realita.

Proto se pokusím vytvořit nějakou tu textovku v Pythonu, možná v příkazové řádce, s využitím některé z GUI knihoven nebo třeba webovou pomocí Flasku či Djanga, ještě uvidím a bezva vymyšlenými třídami v systému TADS se mohu parádně inšpirovat. Ale opravdu výhledově, člověk u těch počítadel a internetů opravdu nemůže sedět půlku dne.

Příjemnou další tvorbu přeje

Orel

2
Bezva, bude-li něco podobného Tajemství v TXT, beru všema deseti. Tenhle příběh si rozhodně zaslouží pořádně rozšířit a věřím, že bude stát za to i bez Mirka Dušína nebo Voldy Šetrhenda. Rád pomohu s testováním hry, myslím si, že pořádné skautské téma tady chybí.

3
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 8. Listopad 2021 - 12:14 »
Zdravím Pedra,

ano, VSCode používám stále častěji a opravdu se mi líbí. Když pominu tzv. OSS Verzi, která se v poslední době neuměla připojit do správce rozšíření a jsem tedy nucen používat tu oficiální, jedná se o velmi podařený editor a částečně IDE. Je to vykoupeno větší náročností na paměť, ale ruku na srdce, když si pustím nějaké IDE od JetBrains, VSCode je zatím vždy mnohem svižnější a např. Emacs s rozšířeními, které z něj udělají alespoň částečné IDE, se dostává téměř na úroveň VSCode. Na inetu jsou různé diskuze, někdo píše to, co já, jiný opak, ideální je vše vyzkoušet.

Zvykl jsem si na kombinaci VSCode (TADS3. Python a C++) a QTCreatoru (C++ a Python s QT), práce s oběma je rychlá a nabízejí vše, co potřebuji. Za každým je veliká firma, obrovská komunita, vynikající dokumentace a rychlý vývoj plus vše zdarma, co více si přát.

Když k tomu přidám, že oba mohu používat na Win/Lin/Mac/RPi4, nemám a výhledově ani nebudu mít důvod je měnit.


VSCode určitě doporučuji nějaký ten pátek opravdu vyzkoušet, věřím, že by rozšíření pro TXT mělo své příznivce. Já jsem nadšen právě z toho TADSu, pomalu se zase vrhám na tvorbu tentokrát s obrovskými manuály vždy po ruce (aktuálně např. pečlivě zkoumám TADS3 Tour Guide, sekci 19 - Actors & NPCs, abych opravdu pochopil ty náročné, ale docela realisticky zpracované rozhovory) a jak vidno, našeptávač mi krásně poradí, co jsem při študiu manuálu už zapomněl.

4
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 5. Listopad 2021 - 08:37 »
Tak hrozné to ale nebude, dnešní svět se mění ještě rychleji, než jsem myslel. Nakonec se budu věnovat jazyku Python a ERP systému Odoo, s obém mám již zkušenosti, takže budu zase makat na svých hrách v TADS3, pomalu, ale přece. TADS3 je prostě nezmar, léta se již nevyvíjí, ale ruku na srdce, ono to není ani moc potřeba, pokud je stále udržován Frobtads, konečně již použitelné rozšíření pro VSCode a malá, ale stále aktivní komunita, není co řešit. Pro mě jako ekonoma je to takový ERP systém pro textovky s nekonečnými možnostmi.

5
Výborně, jen tak dál. Poslouchal jsem jedním dechem stejně jako vždy jedním dechem přečtu obě staré Fukovy knížky o hrách na ZX Spektrum. Mimochodem, staré inzeráty jsou stále k mání např. na oldgames.sk, oskenované časopisy byl bezva nápad.

Moc se těším na novou textovku ze skautského prostředí, znám jen jedinou hru na tohle téma s názvem Tajemství žlutých skal (vyšla pokud dobře vím jen pro Atari, takže bez emulátoru bych byl ztracen). Bezva příběh v bezva prostředí s nádechem hledání pokladů z druhé velké války, jen škoda, že byla tak krátká. I tak stála za to a doporučuji všem.

6
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 27. Září 2021 - 09:42 »

Zdravím všechny textovkáře,

rozšíření pro VSCode pro tvorbu v TADS se nám utěšeně vyvíjí, já se ale v nejbližší a možná i vzdálenější době době na další tvorbu nevrhnu, kromě koní mám před sebou dlouhodobý kontrakt na testování informačního systému a účetnictví v Javě a JavěFX, takže se nakonec musím vrhnout na tento jazyk. Python jsem alespoň dočasně musel odsunout do pozadí a na tvorbu textovek v TADSu mi čas opravdu nezbude - nezvládal bych již nic dalšího, i kdybych seděl u počítadla celý den.

Ještě jednou zasílám poslední zdrojáky na githubu, kdyby se na TADS chtěl přeci jen vrhnout někdo další:

https://github.com/krouziciorel/Krorel2

plus budu aktualizovat web tads.cz, s tím není příliš práce.

Příjemné hraní textovek a to samozřejmě v jakémkoliv systému přeje

Orel

7
TADS / Re: TADS 3 Language Server
« kdy: 31. Srpen 2021 - 10:24 »
Paráda, na email jsem Ti zaslal své postřehy a vše, co navrhuji aktualizovat, využil jsem ten kapsácký, snad v pořádku dorazí.

8
TADS / TADS 3 Language Server
« kdy: 30. Srpen 2021 - 10:12 »
Pro všechny příznivce jazyka TADS3 mám skvělou zprávu, kterou jsem nakousnul již u svého posledního příspěvku u Orla dvojky, Tomas Öberg vytvořil rozšíření, které nám linuxákům konečně pomůže zcela se zbavit starého Workbenche, kterého musíme spouštět ve Wine:

https://intfiction.org/t/vscode-tads3tools-extension-alpha-release-0-1-0/52188

Rozšíření pro VSCode je určitě krok správným směrem, je parádní, že se nyní cítím jako v Javě nebo v Pythonu, skutečně použitelná autokompletace a provázání s nápovědou nemá chybu. S testováním rozšíření aktivně pomáhám a reportuji chyby, přesně tohle je další důvod, proč TADS stále využívat.

Tomáši, budeš-li mít čas, prosím o aktualizaci webu tads.cz, přidal bych tam odkaz na Language Server a krátký popis tohoto rozšíření (rád pomohu). Aktualizoval bych i sekci Interpretry, např. Gargoyle už umí s TADSem přímo pracovat nebo QTADS má třetí verzi, ať je vidět, že i u nás TADS stále žije. Já už zase budu mít čas na tvorbu a s novými zkušenostmi (které opravdu sbírám roky, programátorské začátky jsou holt krušné stejně jako ty koňské) se budu moci hnout dále.

9
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 24. Srpen 2021 - 10:03 »
Zdravím po prázdninách,

vidím, že stále makáte, Zchudlý šlechtic, TUX, Na život a na smrt, Indiana Jones a aktuální TXT engine jsou super. I já zase mohu pokračovat, největší akci letošního roku mám za sebou a před pár dny vyšla šikovná věcička, na kterou se klepu už dlouho, TADS3 Language Server pro VSCode:

https://intfiction.org/t/vscode-tads3tools-extension-alpha-release/52188

Zatím se spoustou chyb, někdy je nutno projekt znovuotevřít v editoru, aby se spustila rutina ParsingSymbols pro načtení všech *.t souborů, jindy pomůže zavřít všechny otevřené soubory projektu a restartovat IDE, jindy dokonce musím přesunout adresář s projektem na jiné místo a až poté se otevře, s těmito omezeními mám však konečně k dispozici nástroj podobný Javovskému či Pythonímu language serveru včetně dalších vymožeností (tvorba map ála Trizbort nebo stahování rozšíření z IFDB).

Když připočítám stále vyvíjený Frobtads (nyní ve verzi 2.0) a parádní QTADS, je vidět, že TADS stále žije a mohu v něm tvořit dále, autor používá stejně jako já Linux a pokud přidá ten dlouho očekávaný debugger a možnost sestavení a spuštění projektu ve VSCode, netřeba nic dalšího. VSCode se mi líbí stále víc, dnes už jej používám kromě Pythonu i na Javu (zatím s menšími omezeními především u Gradle projektů, na druhou stranu potěší podpora parádního GraalVM) a aktuální už i na TADS (kde jsem zase přešel z QT Creatoru, ach jo, furt se to mění).

Momentálně lektoruji novou knížku od pana Pecinovského pro začátečníky v Javě (překvapivě mimo textovou hru využívá starého dobrého robota Karla, he, he, s tím jsem začínal na IQ-151 a vidět dvorek s pohybujícímo se roboty v JShellu je bezva retro) a souběžně budu zase pracovat v TADSu, až se posunu dále, dám vědět, moje tvorba je šíleně na dlouho, dřív se ale vývojařina naučit nedá.

10
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 16. Březen 2021 - 15:40 »
Jé, tak to mám štěstí, s puškou bych si snad i poradil, bál jsem se, že přiletí dron a do začouzeného otvoru v týpí mi vhodí veselý dáreček.

Našel jsem si parádní kurs, který je jiný a jak jsem zjistil, mnohem stravitelnější, než knížky, Týmový začátečnický kurs Pythonu a pro zajímavost uvádím i odkaz:

https://naucse.python.cz/2021/online-jaro/

a tam nás krásně provětrávají domácími úkoly. Teď teprve vidím, co bych z knížky nepobral, je hezké si zkoušet cykly for, while, proměnné, řetězce apod., ale dát do algoritmem dohromady a připravit třeba hru Kámen - nůžky - papír, Oko bere nebo Šibenici už taková sranda není. Takže se zatím zaměřím sem, lektoři jsou bezva a člověk je nucen opravdu makat, po těhle lekcích budou vnitřnosti TADSu a nejen jeho mnohem průhlednější.

Pak si dám i Tuxe a Textovku, restů je mraky, ale to v dnešní době máme asi všici.

11
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 1. Březen 2021 - 12:08 »
Paráda, budu si pamatovat, že alespoň prozatím bude třeba využívat příkaz oslov.

Jé, vůbec nejde o ukradení, asi jsem ze srandy zvolil nepřesné vejrazivo, mě naopak poctilo, že jsi tak parádně využil mých orlodírových potíží a zahrnul je do hry. Moc se omlouvám, pokud to vyznělo hrubě, právě naopak, využívej ze zdrojáků vše jak je libo, tohle se mi na otevřeném SW asi nejvíce líbí.

Dnešní škola je za námi, jdu vesele přesouvat koňské akce z března na jiné termíny a pak s dětmi ven. Další tvorba bude samozřejmě pokračovat.

12
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 26. Únor 2021 - 09:27 »
Moc děkuji za nakopnutí, jak vidno, musím zadat příkaz "mluv clo", "mluv s clovekem" nebo "mluv" a následně "člověk" nefunguje, tady právě TADS krásně pomáhá (ale jeden zase nemá tu správnou radost, když kombinaci konečně uhodne).

He, he, ta dědičnost tříd teda sedla, s vtípky na vobjektové vejvojáře se zrovna nesetkávám. A jak vidno, Vinetoua ze své mysli prostě vyškrtnout nedokážeme, taková vopičárna, ale líbí se dodnes, mír Oldovi Šetrhendovi při jeho věčném odpočinku. Druhý zásek byl s dcérenkou vlkobijkou, furt jsem hledal vlka, na kterého se oba v objetí posadíme a za veselého vytí pofrčíme hvězdnou nocí a vono zase nic, ta potvora mě prostě svedla ani jsem nevěděl jak. Zlaté stepní klisničky, říkal jsem si, ale kdež, lakotky a jaká hrůza, i soudružky siuxky už nejsou jako zamlada, všude hřích a nic, než hřích, to je hnus, velebnosti. Řehtáka pozdravuju, určitě mě má rád, když se mi podařilo sundat mu sedlo, zamlouvám si první pokoroňáčkovou vyjížďku.
Omluva se přijímá, hra by možná nebyla tak bájo nebejt mého Vorla dvojky, kruciprdel, příště prostě nesmím zveřejňovat zdrojáky dřív, aby mi nebyly tak elegantně, ale nesmírně vtipně ukradeny (jsem hodnej vopeřenec, takže to napíšu ještě jednou a slušně - přemístěny). Třetí díl prostě muší bejt, to se vrrr.

TXT vesele rozšiřujte, už jen to, jak bájo hry v něm vznikají, o něm mluví samo. Pokud zdrojáky Dizzyho dohledáš, bude to paráda a pokud ne, ničevó, svět se nezboří. Dnes máme spoustu možností včetně textovek na webu (i když já raději tu klasickou příkazovku), mimo webový TADS (kde stále nejsem schopen rozchodit webový server, s novějšími balíčky Archu se na míle vzdaluji těm původně plánovaným) je tu právě třeba výše popsaný Lazarus, Java se s webem také kamarádí a jak vidím, i Python v kombinaci např. s Brythonem nebo webovým frameworkem by uměl to samé.

Tak konec hraní, další hry si nechám na později, mám tu jeden školní Pythoní projekt a společně s ním budu zase vařit něco chutného v TADSu.

13
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 24. Únor 2021 - 12:35 »
Výborně, vůbec nevadí, že tu máme blog o TADSu, pokud se z Tebe stane světlo/temno noš a uvedenou funkcionalitu implementýruješ do TXT (případně jeho ctěný autor), bude to paráda. A poté mohou pokračovat další věci, TXT je bezva a určitě stojí za to jej rozšiřovat. Narozdíl od TADSu se stále vyvíjí, což je jeho obrovská výhoda. TADS jako jazyk dnes už ne, ale stále přibývají nové funkce, nově např. dohání TXT v mapování:

https://intfiction.org/t/tads3-cartographer-extension/49401/2

pokud jde o paměťové nároky, QTADS se spuštěnou hrou zabere téměř to samé, co WINE s TXT, takže tady je to zcela fuk.

Mimochodem, neuvažuješ po té obrovské spoustě let uvolnit zdrojáky své Trilogie nebo Dizzyho? Pokud si dobře vzpomínám, jsou napsány ve starém dobrém Pascalu, zkusil bych je rozjet v novém Freepascalu, pak s nějakým tím klikátkem v Lazarusu a třeba by se dalo vymyslet nějaké to spojení s Javascriptem:

https://wiki.freepascal.org/pas2js

Mě se tenhle engine vždy hrozně líbil a moderní Pascal, i když na něj často slyším ne zcela košér věci, se stále vyvíjí, proč jej neuvyžít.


Jo, s hraním her to mám teď drobet náročnější, situace je stále veselá a musím řešit jiné věci, jsem rád, že se občas dostanu k programování. První díl šlechtické dvoulogie jsem nakonec dohrál, ale u Modrokněžníka jsem se zasekl (podle poslední uložené pozice v druhé půli října, to to letí), Tux, Textovka a další lahůdky budou muset zatím počkat. Ani dnes, když jsem hru zkoušel, nevím kudy dále, mohu poprosit o malou nápovědu jak dál - zlobivý vlk mě hnedle dostane, chlapeček rybolovec nic nechce a ta ďoura v zemi láká, ale nic kloudného jsem nevymyslel (dat soubor je v příloze)? Obrázek indiána na stránkách je super, takže se nemohu dočkat, až objevím to cudné tajemství...

14
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 11. Únor 2021 - 22:08 »
Zdravím Vás, pánové,

děkuji za postřehy, parádně jste mě pobavili. Přesně jak píše Gaspoda, tenhle jazyk se snaží vopravdu simulovat skutečný svět a to tím stylem, že člověku voči přecházejí z těch možností. Jen jsem se musel hecnout a alespoň zčásti profrčet všechny manuály:

Getting started in TADS3 - 184 stran
Learning T3 - 341 stran
T3 Tour Guide - 340 stran
Technical manual - 339 stran
a abychom se my systémáci nenudili, do pdf jsem zkonvertoval i TADS 3 System Manual se sympatickými 824 stranami plus počet tříd se blíží, jak uvádím v předchozím příspěvku, obrovskému QGISu, jehož možnosti jsou asi stejně nekonečné

Tady najdete nejen popis všech možných vychytávek pro hru, ale i návody typu Ahoj světe, datové typy, podmínky, dědičnost, polymorfyzmus a podobně, což teď po naučení se základům Javy a Pythonu konečně pobírám (jo, i tyhle jazyky mají tak krásně tlusné učebnice, uff, ještě, že mám rodinu a koně, kteří mě umějí parádně usměrnit). A před těmi málo šílenci, co tohle vytvořili a skvěle zdokumentovali, smekám svou novou liščí čapku. Jen škoda ta minimální podpora v různých IDE, kdyby autoři použili třeba Javu, Cpp nebo i Python, programovalo by se sakra líp.

Oč mi jde a k čemu tohle je (jen mi Kaine neříkej, že Tvoje chlípné postavy v noci chrní :P) - hra začíná ve dne, ale pořádná slavnost, ke které příběh spěje, se provádí v noci, takže po ní bych rád hru překopal právě do této doby. Protože někteří autoři učebnic určitě správně argumentují tím, že bych se měl držet metodiky DRY, nerad bych každou místnost tvořil 2x. A tady mi TADS parádně vychází vstříc, použiji jedinou třídu Room/OutdoorRoom s vlastností brighness s možnostmi, které hezky popisuje Tomáš. Mě jde teď o to, aby hra po provedené slavnosti přešla do nočního módu - stejné lokace, ale s jiným popisem a vidět bude mnohem méně, díky OOP mohu, ale nemusím využít třídu DarkRoom. Pokusím se také slunce nahradit měsícem, to by zde neměl být problém.

Další hra Otěžemi zimní noci bude právě opačná, začneme v noci a pokračování bude ve dne a třeba potom zase noc, uvidíme. Je to stejné jako v Bad Nightu, který se odehrával také v noci a až po porážce milého Dragirose hráč vyšel ven na světlo, TADS mi ale nabízí mnohem víc a to přímo ve hře. Taky divoká vánice v zimních nočních horách bude krásně popsaná, protože systém umožňuje prozkoumat, popsat a reagovat opravdu na vše, co potřebuji.

Stal jsem se totiž, a proč to nepřiznat, vobjetí příliš velikého projektu, který jsem si na sebe ušil, zase přesně tak jak se píše v chytrých knížkách. Předělávku Exotera za mě vlastně naprogramoval Tomáš, protože jsem krom základního popisu místností nedal téměř nic. A dobře mi tak, jinak bych se dál nedostal. A Orel 2 trvá tak dlouho mimo jiné i proto, že já trouba furt vejrám do výše uvedených manuálů, kde se dozvím zase nějakou novou vychytávku, kterou bych rád zkusil (a raději hned, protože už vidím její využití v další hře). Viz poslední příspěvek Toma, smrádeček má na starost třída Odor, případně SimpleOdor a schválně si ve výše uvedených manuálech můžete najít, co umí. Což mě přivádí na další hříšnou myšlenku, ve hře je kvalitně kadící poník a i když koblihy mých miláčků moc cejtit nejsou (no, jenom zpočátku, ale na druhou stranu pokud je táborník lapne do pařátu ještě čerstvé, vyslouží si poctivých 20 bodů), tuhle třídu prostě nelze opomenout.

Denní dobu tedy prosím zaimplementýrovat i do bezvadného TXT Engine plus cokoliv dalšího z TADS, jen bacha, aby to moc nenabobtnalo. Pro lepší přehled, co tahle legrácka nabízí, doporučuji juknout do T3 Tour Guide alespoň na osnovu. Já si taky někdy říkám, že bych časem TADS přepsal třeba do Javy, velmi rychle se ale uklidním a raději tvořím :-[.

Suma sumárum hru světla a tmy, čichové a zrakové vjemy, pocity, věci okolo typu hory a měsíc, práce s provazy a všemožnými kontejnery a především naprosto parádní dialogy budu postupně objevovat a dávat i do dalších her, které mám v plánu, po Otěžích a třetím dílu Orla bych rád něco z Tolkienova světa, třeba elfí putování Temným hvozdem (a zimními horami tohoto hvozdu, já jako fanda do Východní fronty prostě tu zimu musím) nebo bělouše a rudouše z ruské občanské války, no, nuda nebude.

15
TADS / Re: Kroužící orel 2
« kdy: 8. Únor 2021 - 23:39 »
Studium "základního" C čka se opravdu vyplácí, člověk hnedle vidí jak ty linuxy fungují a také proč se autoři modernějších jazyků rozhodli pro GC a snaží se nás pokud možno netrápit těmi zlobivými ukazateli...

Ale zpátky k TADS, teď už konečně mnohem lépe chápu, proč věci uvnitř fungují tak jak mají. V jednom z minulých příspěvků jsem psal o tom, že bych rád hru rozšířil na denní a noční lokace, jen jsem nevěděl kudy kam. Teď po nabrání dalších zkušeností už je to jasné, i v manuálech je krásně psáno, že pro temnou místnost mohu definovat třídu DarkRoom, ale klidně i OutdoorRoom s využitím vlastnosti brightness - jasně, DarkRoom dědí z Room a brightness si nese sebou. A protože stále čtu o neopakovacím principu DRY, není zrovna vhodné tvořit vždy dva druhy místností, světlou a tmavou s velmi podobnou definicí. Vlastnosti jsou tu konec konců proto, aby se měnily, to už byl jen skok k příkladu, který jsem našel v jedné starší hře:

brightness = (nahrdelnik.isWornBy(me) ? 1 : 3)

Pro případné zájemce zasílám v příloze oba testovací soubory, kterých se změna týká, hra tedy bude zohledňovat den a noc dle původního plánu. Po taneční slavnosti a získání jednoho důležitého předmětu, který pak nebude možné svléknout a tedy ani položit, se herní svět ponoří do tmy, tuhle vychytávku budu sakra často využívat i u dalších her.

Takže tvorba se zase posunula kousek dál, teď zpětně vidím, že TADS3 bych jako jediný programovací jazyk nedal, potřeboval jsem se podívat i jinam. Jen pro představu, pokud někdo chcete v TADSu pracovat, jeho počet tříd je téměř stejný jako u mého oblíbeného QGISu, což je projekt jako poleno, takže tady se bez pořádných zkušeností člověk opravdu nechytá. Už chápu, proč tolik lidí TADS opustilo, můj druhý oblíbený TXT engine bude určitě mnohem stravitelnější. Ale ty možnosti TADSu a nyní už i velmi logické OOP, ach jo...


Stran: 1 2 3 ... 14