Diskuze o textových hrách

textovka za poplatok

Host · 20 · 21065

thedy

  • Host
Zdravím,
veeeľmi dlho som nesledoval textovkársky svet, ale postrehol som,že na Steam-e je nejaká textovky za poplatok.Dá sa v dnešnej dobe predať textovka? Neskúšali ste to?Nerobíte to?Existuje v ČR alebo SR nejaký market na textovky?
Vďaka


panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
    • Příspěvků: 717
    • Zobrazit profil
Vzhledem k miniautrnimu trhu a ctyrem potencialnim cesko-slovenskym zakaznikum to asi nema smysl. Tedy rozhodne ne v Ceskoslovensku a obou zminenych jazycich.
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili


pedromagician

  • Globální Moderátor
  • Starší člen
  • *****
    • Příspěvků: 309
    • Zobrazit profil
    • Pedro - blog
Mozno keby to bolo pre mobilne zariadenia, ale aj tak pochybujem o uspechu.
pedro.pohroma.de
txt.pohroma.de


panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
    • Příspěvků: 717
    • Zobrazit profil
Ale jestli si nekdo chce koupit textovku, tak ti nejakou prodam.
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili


pedromagician

  • Globální Moderátor
  • Starší člen
  • *****
    • Příspěvků: 309
    • Zobrazit profil
    • Pedro - blog
Ale jestli si nekdo chce koupit textovku, tak ti nejakou prodam.

Dokončíš svoje resty? ;-)
pedro.pohroma.de
txt.pohroma.de


Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 205
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Upřímně řečeno, i kdybych chtěl nějakou textovku koupit, stačí se kouknout na jejich seznam na www.textovky.cz, neznám nikoho, kdo by osobně dohrál všechny zde uvedené. I já si zde postupně vybírám ty, které jsem v době osmibitů neměl a je to opravdu běh na dlouhou trať. Plus když přidám všechny ty cizojazyčné běžící v Gargoyle a tvořených např. v TADS, je to nad možnosti jednoho člověka.

Ten mobilní trh by tady mohl být zajímavý, ostatně engine běžící pod Androidem by určitě smysl měl, ovšem vydělávat na tom asi nelze...


gaspoda

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 141
    • Zobrazit profil
Ono i na tom zahraničním trhu jsou to spíše výjimky. Na Steamu (ale i na mobilních platformách) vyšly např. nějaké textovky od vydavatelství Choice of Games, třeba v poslední době to byla hra Choice of Robots (https://www.choiceofgames.com/robots/), která se prý stala jejich nejlépe hodnocenou hrou roku. Ale nejsou to textovky v tom pravém smyslu, jsou to spíše CYOA či gamebooky.

Také Zarf nedávno vydal novou hru (http://hadeanlands.com/) a prodává ji za $5. To je hra, která začala vznikat na KickStarteru někdy v roce 2010 (https://www.kickstarter.com/projects/zarf/hadean-lands-interactive-fiction-for-the-iphone). Cíl $8000 byl docela slušně překročen na více než $30.000, takže nějaké peníze získat lze, ale stále bych to považoval spíše za výjimku potvrzující pravidlo - uvědomte si, že Andrew Plotkin je něco jako celebrita v textovkářském světě.


Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 205
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Díval jsem se na Choice of robots a jako čtení paráda, já mám ale raději ten klasický textovkářský styl. Ovšem Hadean Lands vypadá parádně, na stránkce jsem našel i ostatní Plotkinovy textovky, které jsou bez potíží spustitelné pod Gargoyle, rozhodně vyzkouším. Líbí se mi, že hra je kromě klasiky Win/Lin/Mac spustitelná i na mobilech, takže věřím, že si jí někdo zakoupí, nevíte někdo, v jakém engine vznikala (potažmo ty ostatní zdarma uvedené na jeho stránkách)?

Po dokončení Kroužícího orla zauvažuji o tom, že bych jej přeložil do více jazyků, třeba v tu dobu bezvadný Pedrův engine pojede i na mobilech ;D. Já sice podobné zařízení nevlastním, já chci svůj Linux, se kterým se poperu sám a pokukuju teď po Raspberry s malým displejem ideálně nabíjeným z ohně (něco jako Biolite Camp Stove) a nezávislým na klasickém zdroji energie, na druhou stranu je to dnes pro většinu lidí asi nejjednodušší způsob jako se s textovkou seznámit.


gaspoda

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 141
    • Zobrazit profil
Ovšem Hadean Lands vypadá parádně, na stránkce jsem našel i ostatní Plotkinovy textovky, které jsou bez potíží spustitelné pod Gargoyle, rozhodně vyzkouším. Líbí se mi, že hra je kromě klasiky Win/Lin/Mac spustitelná i na mobilech, takže věřím, že si jí někdo zakoupí, nevíte někdo, v jakém engine vznikala (potažmo ty ostatní zdarma uvedené na jeho stránkách)?

Je naprogramovaná v Inform7. Asi skoro všechny jeho hry vznikly v Informu, ale už se tomu věnuje nějakou dobu, takže některé v Inform 6 a některé dokonce Inform 5.


tekket

  • Mladší člen
  • **
    • Příspěvků: 68
    • Zobrazit profil
Od Plotkina je vše Inform 6 a 7. Hadean Lands velmi vážně uvažuju, že koupím. Něco málo jsem od něj hrál, něco dohrál a vše se mi líbilo. Navíc se mi líbí téma a vzhledem k rozsahu hry to myslím stojí za to.

Také sem tam někdo udělá extra verzi free textovky např. pro tablety a čtečky je k dispozici jako placená. Např. The King of Shreds and Patches od Jima Mahera.

Každopádně od textovky, za kterou bych byl ochoten platit očekávám následující:
  • špičkový engine s kvalitním parserem a formát, který lze interpretovat víceméně na čemkoliv
    kvalitní a důsledný beta testing od více testerů
    jazyková korektura
    kvalitně napsaný a dostatečně zajímavý příběh
    velmi poctivá a hloubková implementace
    vyvážená hratelnost a přísně logické puzzle
    nadstandardně rozsáhlá - tj. určitě větší, než běžná velikost free her
    ovšem žádná nastavovaná kaše(aneb žádných x tisíc prázdných lokací:) )
    a ideálně ještě něco navíc, třeba pěkná in-game mapa, příležitostná ilustrace, feelies, apod.


KaiN

  • Superčlen
  • *****
    • Příspěvků: 503
    • Zobrazit profil
On vydělal více jak 30.000 $ na textovce? Kurňa fix, když si přepočtu, kolik let bych nemusel pracovat.  :)


Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 205
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Díky za info, na českých webech toho moc o Inform 7 není, našel jsem jen klasický seriál

http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-152-cast-vlastnosti-systemu-inform-7/

ale vypadá to dobře. Já jsem dříve zkoušel TADS s předělávkou Exoteru, moc daleko jsem se ale nedostal, nejsem holt programátor, tak si musím počkat na otevření enginu od Pedra.

Jinak Kainovi nezbývá nic jiného, než udělat pokračování Středozemě v angličtině a frknout jí na Kickstarter, směle do toho :).


gaspoda

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 141
    • Zobrazit profil
Ano, ty dva díly od Pavla Tišnovského na rootu jsou asi jediné české články, které Inform 7 nějak popisují. Ale i když jsou články slušně napsané, v tak malém prostoru, který mají, jen kloužou po povrchu věci a ukazují jen naprosté základy.

Inform 7 je bezesporu zajímavý svým přístupem k programování pomocí něčeho, co připomíná obyčejnou angličtinu. Je to jediný programovací jazyk, který znám, a který takový přístup úspěšně používá v tomto rozsahu. Graham Nelson s ním odvedl opravdu dobrou práci. Dokázal jím zaujmout hodně lidí a z Inform 7 se stal nejpoužívanější systém pro tvorbu parserové interaktivní fikce. Jeden z hlavních důvodů podle mě je, že takový přístup oslovuje autory, kteří nemají s programováním moc zkušenosti, a tak je pro ně takové programování stravitelnější, než klasické programovací jazyky.

Nebo se to alespoň zdá na první pohled, když se autor rozhoduje, v čem začne hry tvořit. Klasické programovací jazyky se spoustou závorek, symbolů a striktních syntaxí dokáží amatéra vyplašit. Ale i když Inform 7 na první pohled vypadá jednoduše, stále je to jeden ze dvou nejkomplexnějších systémů a jakmile zabrousíš víc pod povrch, zjistíš, že je také složitý. Ne každá věta, která dává v angličtině smysl, je správnou větou pro Inform. I on má striktně danou syntaxi, kterou vyžaduje a leckdy narazíš na problémy, které nebude jednoduché vyřešit. Koneckonců fórum, na kterém se diskutují otázky autorů ohledně programování v Informu, má za těch cca devět let už 3745 témat a 27996 příspěvků!

Kdyby tě zajímal podrobnější pohled pod kapotu, tak určitě bych doporučil přečíst srovnání Informu s TADSem od Erica Eva na http://brasslantern.org/writers/iftheory/tads3andi7.html a to zejména kapitoly Natural Language vs C-Style Coding, Object-Orientation vs. Rules a The Relative Complexity of the TADS 3 World Model, kde je spousta zajímavých praktckých postřehů, jako v čem jsou silné stránky toho kterého jazyka, či jak se v Informu začíná s jednodušším modelem světa a autoři si ho dotvářejí kopírováním příkladů z dokumentace.

Každopádně ať chceš nebo ne, při tvorbě textové hry budeš muset něco o programování vědět. Nemusíš být programátor předem, ale budeš se muset lecos naučit. To platí pro jakýkoliv systém snad s výjimkou CYOA gamebooků, které se dají v něčem naklikat. Záleží na tom, jaký výsledek chceš dosáhnout. Nevím přesně, na čem ses zasekl, ale TADS i Inform mají spoustu velmi kvalitní dokumentace. Bez jejího přečtení, zkoušení a systematického postupování od jednoduššího ke složitějšímu to ale nepůjde. I ten Pedrův engine určitě bude vyžadovat nějaké znalosti programování.


Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 205
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Moc děkuji za srovnání Inform a TADS, já jsem v TADS zkoušel koncem roku 2012 vytvořit přesnou kopii
spektrácké textovky Exoter, abych se mohl pustit do něčeho složitějšího. Prozkoumal jsem syntaxi, docela
jsem se zasekl u boje se strážcem, který stojí u východu z vězení, nakonec jsem v diskuzních fórech
nalezl jen jediné řešení, které popisovalo boj se zombiemi a ani tak jsem jej následně nebyl schopen
prozkoumat, v příloze zasílám svůj počin, pokud nebude problém s jeho přiložením.

Prozkoumaj jsem detailní srovnání těchto dvou systémů od Erika, na první pohled mi syntaxe Informu
přijde jednodušší, to ale zjistím, až vše vyzkouším. Pro Tads jsem nalezl český web:
http://tads.cz/cs/novinky
kde jsem se učil na demonstrační textovce Heidi, možnosti systému a hlavně konverzace mi přijdou na dost
vysoké úrovni. TADS se ale nyní už nějakou dobu nevyvíjí, poslední verze je z roku 2013, v tomhle má
podle mě Inform trochu náskok. Mimochodem, to fórum Informu je teda macek a přispívá se vesele dál,
škoda, že u nás o něm skoro nikdo nepíše.

Naprosto souhlasím, že bez znalosti programování se neobjedu, mě se moc líbí Python, původně jsem ale
pracoval jako systémák Win/Lin/ERP a tento jazyk by se mi moc hodil, hlavně proto, že dnes se již téměř
výlučně zabývám linuxem. Jen mám dost aktivit okolo koní, indiánů a lukostřelby, takže by trvalo dost
dlouho, než bych mohl sám něco tvořit, tím spíše mi je sympatičtější nějaký ten engine. Na Inform se ale
určitě zblízka podívám, vypadá dobře, taky se moc těším na Pedrův engine, tam je bezvadná práce s ASCII
znaky a linuxový terminál v On the Boat mě dostal.

Myslím si ale taky to, že jeden člověk by se neměl snažit umět a dělat vše, mnohem více mě baví psaní
příběhů pro textovky, teď mám rozpracovaný druhý díl Orla a nové nápady stále přicházejí + po něm plánuji textovku z
Ruské občanské války, je toho dost.


panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
    • Příspěvků: 717
    • Zobrazit profil
Citace
po něm plánuji textovku z
Ruské občanské války, je toho dost.

Bude tam Lenin? Bude tam Džugašvili nebo jak se ten arci vrah jmenuje? No tak piš, piš, piš....
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili