Diskuze o textových hrách

Kroužící orel 2

KaiN

  • Starší člen
  • ****
    • Příspěvků: 459
    • Zobrazit profil
No, nechci být ošklivý, ale k čemu tohle je? Postavy mých her v noci spí, za deště nevycházejí ven a svá dobrodružství stihnou během několika málo dnů, pokud ne během dne jediného.  :) Ostatně taková Hra o trůny, nebo jak se to jmenovalo, tam snad od prvního dílu všichni povídají, že přichází zima, a trvá jí to zřejmě několik let, než konečně přijde. :)


pedromagician

  • Globální Moderátor
  • Starší člen
  • *****
    • Příspěvků: 278
    • Zobrazit profil
    • Pedro - blog
Hra o trony fakt pobavila ;) znie to zaujimavo ale co to znamena pre hraca ked prsi? Co znamena noc? npr. nevidi predmety?

Odoslané pomocou Tapatalku
pedro.pohroma.de
txt.pohroma.de


gaspoda

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 140
    • Zobrazit profil
Co znamena noc? npr. nevidi predmety?

Nemohu mluvit za Orla, co přesně má za záměr. Někdy stačí zmínit podmínky jen ve vyprávění, někdy udělat nějaké dekorace,...

Ale když odpovím obecně o TADSu a z té technicistní stránky, tak rozlišuje několik úrovní světla, která vydává objekt (0-4).  Třeba pokud je v místnosti tma (např. sklep), tak aby sis mohl rozsvítit baterkou ev. abys mohl schodišti, po kterém jsi přišel, říci, že je ve tmě vidět, i když jiné předměty ne apod.

On TADS má poměrně dost těchhle nástrojů, které pro někoho až moc detailně simulují "fyziku světa", ale v konečném výsledku nejde o to hráče ohromit, co všechno jak detailně se simuluje, ale naopak se prostě jen chovat přirozeně, tj. tak, jak hráč čeká, tedy vyhnout se zjevně nesmyslným reakcím typu že by hra řekla, že nic nevidíš a když řekneš prozkoumej, tak jsi mohl prozkoumat cokoliv nebo že by hra řekla, že se ocitl v temné místnosti a ty se nemohl vrátit. Pro programátora to znamená, že dá místnosti jas 0, schodišti 1 a baterce 3, o zbytek se postará knihovna automaticky.


pedromagician

  • Globální Moderátor
  • Starší člen
  • *****
    • Příspěvků: 278
    • Zobrazit profil
    • Pedro - blog
To znie zaujimavo. Co urobi predmet so svetlom 2, siri ho aj na ine predmety? Aký je rozdiel medzi 2 a 3? Diky ;)

Odoslané pomocou Tapatalku

pedro.pohroma.de
txt.pohroma.de


gaspoda

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 140
    • Zobrazit profil
0: Objekt nevydává vůbec žádné světlo.
1: Objekt je sám vidět, ale neosvítí nic jiného.
2: Objekt vydává trochu světla, takže osvítí sebe i blízké věci, ale jen málo. Dost abys je viděl v hrubých obrysech, ale ne dost na některé akce typu čtení, které vyžadují více světla. Také neprojde přes překážku, resp. médium, které světlo snižuje.
3: Objekt vydává střední množství světla, takže se dá i číst, ale světelné překážky redukují na úroveň 2.
4: Objekt vydává silné světlo. Překážky snižují osvětlení na 3.


pedromagician

  • Globální Moderátor
  • Starší člen
  • *****
    • Příspěvků: 278
    • Zobrazit profil
    • Pedro - blog
Zaujimave, pisem si do ToDo diky :)

Odoslané pomocou Tapatalku

pedro.pohroma.de
txt.pohroma.de


gaspoda

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 140
    • Zobrazit profil
Dobře, jsem rád, že zaujalo. Příště si můžeme probrat, jak se po TADSovské hře šíří smrad :-)


Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 195
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Zdravím Vás, pánové,

děkuji za postřehy, parádně jste mě pobavili. Přesně jak píše Gaspoda, tenhle jazyk se snaží vopravdu simulovat skutečný svět a to tím stylem, že člověku voči přecházejí z těch možností. Jen jsem se musel hecnout a alespoň zčásti profrčet všechny manuály:

Getting started in TADS3 - 184 stran
Learning T3 - 341 stran
T3 Tour Guide - 340 stran
Technical manual - 339 stran
a abychom se my systémáci nenudili, do pdf jsem zkonvertoval i TADS 3 System Manual se sympatickými 824 stranami plus počet tříd se blíží, jak uvádím v předchozím příspěvku, obrovskému QGISu, jehož možnosti jsou asi stejně nekonečné

Tady najdete nejen popis všech možných vychytávek pro hru, ale i návody typu Ahoj světe, datové typy, podmínky, dědičnost, polymorfyzmus a podobně, což teď po naučení se základům Javy a Pythonu konečně pobírám (jo, i tyhle jazyky mají tak krásně tlusné učebnice, uff, ještě, že mám rodinu a koně, kteří mě umějí parádně usměrnit). A před těmi málo šílenci, co tohle vytvořili a skvěle zdokumentovali, smekám svou novou liščí čapku. Jen škoda ta minimální podpora v různých IDE, kdyby autoři použili třeba Javu, Cpp nebo i Python, programovalo by se sakra líp.

Oč mi jde a k čemu tohle je (jen mi Kaine neříkej, že Tvoje chlípné postavy v noci chrní :P) - hra začíná ve dne, ale pořádná slavnost, ke které příběh spěje, se provádí v noci, takže po ní bych rád hru překopal právě do této doby. Protože někteří autoři učebnic určitě správně argumentují tím, že bych se měl držet metodiky DRY, nerad bych každou místnost tvořil 2x. A tady mi TADS parádně vychází vstříc, použiji jedinou třídu Room/OutdoorRoom s vlastností brighness s možnostmi, které hezky popisuje Tomáš. Mě jde teď o to, aby hra po provedené slavnosti přešla do nočního módu - stejné lokace, ale s jiným popisem a vidět bude mnohem méně, díky OOP mohu, ale nemusím využít třídu DarkRoom. Pokusím se také slunce nahradit měsícem, to by zde neměl být problém.

Další hra Otěžemi zimní noci bude právě opačná, začneme v noci a pokračování bude ve dne a třeba potom zase noc, uvidíme. Je to stejné jako v Bad Nightu, který se odehrával také v noci a až po porážce milého Dragirose hráč vyšel ven na světlo, TADS mi ale nabízí mnohem víc a to přímo ve hře. Taky divoká vánice v zimních nočních horách bude krásně popsaná, protože systém umožňuje prozkoumat, popsat a reagovat opravdu na vše, co potřebuji.

Stal jsem se totiž, a proč to nepřiznat, vobjetí příliš velikého projektu, který jsem si na sebe ušil, zase přesně tak jak se píše v chytrých knížkách. Předělávku Exotera za mě vlastně naprogramoval Tomáš, protože jsem krom základního popisu místností nedal téměř nic. A dobře mi tak, jinak bych se dál nedostal. A Orel 2 trvá tak dlouho mimo jiné i proto, že já trouba furt vejrám do výše uvedených manuálů, kde se dozvím zase nějakou novou vychytávku, kterou bych rád zkusil (a raději hned, protože už vidím její využití v další hře). Viz poslední příspěvek Toma, smrádeček má na starost třída Odor, případně SimpleOdor a schválně si ve výše uvedených manuálech můžete najít, co umí. Což mě přivádí na další hříšnou myšlenku, ve hře je kvalitně kadící poník a i když koblihy mých miláčků moc cejtit nejsou (no, jenom zpočátku, ale na druhou stranu pokud je táborník lapne do pařátu ještě čerstvé, vyslouží si poctivých 20 bodů), tuhle třídu prostě nelze opomenout.

Denní dobu tedy prosím zaimplementýrovat i do bezvadného TXT Engine plus cokoliv dalšího z TADS, jen bacha, aby to moc nenabobtnalo. Pro lepší přehled, co tahle legrácka nabízí, doporučuji juknout do T3 Tour Guide alespoň na osnovu. Já si taky někdy říkám, že bych časem TADS přepsal třeba do Javy, velmi rychle se ale uklidním a raději tvořím :-[.

Suma sumárum hru světla a tmy, čichové a zrakové vjemy, pocity, věci okolo typu hory a měsíc, práce s provazy a všemožnými kontejnery a především naprosto parádní dialogy budu postupně objevovat a dávat i do dalších her, které mám v plánu, po Otěžích a třetím dílu Orla bych rád něco z Tolkienova světa, třeba elfí putování Temným hvozdem (a zimními horami tohoto hvozdu, já jako fanda do Východní fronty prostě tu zimu musím) nebo bělouše a rudouše z ruské občanské války, no, nuda nebude.


KaiN

  • Starší člen
  • ****
    • Příspěvků: 459
    • Zobrazit profil
Tak to s tou baterkou ve tmě je zajímavé, ale já si přeci jen ve svých hrách vystačím s "binárním" přístupem, tj. "tma = nevstupovat, světlo = vstup povolen". Umím si představit, že bych temnou ale přístupnou místnost realizoval v TXT přes #Visibility objektů v místnosti, kterážto vlastnost by se hromadně zapínala/vypínala přes #setObject v závislosti na tom, zda je v místnosti zapnutý zdroj světla (baterka, pochodeň, zapnutý vypínač u lustru...), ale je fakt, že tento přístup se nedá aplikovat na předměty v inventáři, tam by se asi muselo krapet krkolomně dát do presetu objektů do #examineverify ověření, zda nejsem v temné místnosti bez světla... No nic, tady je blog o TADS a tohle je tudíž off topic.  :)

Chlípné postavy v mých hrách? Vůbec nevím, o čem mluvíš, orle.  :) Že ty jsi nehrál hru "Modrokněžník Holzonne vrací úder", když takto mluvíš? Že je to tak? :)



Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 195
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Výborně, vůbec nevadí, že tu máme blog o TADSu, pokud se z Tebe stane světlo/temno noš a uvedenou funkcionalitu implementýruješ do TXT (případně jeho ctěný autor), bude to paráda. A poté mohou pokračovat další věci, TXT je bezva a určitě stojí za to jej rozšiřovat. Narozdíl od TADSu se stále vyvíjí, což je jeho obrovská výhoda. TADS jako jazyk dnes už ne, ale stále přibývají nové funkce, nově např. dohání TXT v mapování:

https://intfiction.org/t/tads3-cartographer-extension/49401/2

pokud jde o paměťové nároky, QTADS se spuštěnou hrou zabere téměř to samé, co WINE s TXT, takže tady je to zcela fuk.

Mimochodem, neuvažuješ po té obrovské spoustě let uvolnit zdrojáky své Trilogie nebo Dizzyho? Pokud si dobře vzpomínám, jsou napsány ve starém dobrém Pascalu, zkusil bych je rozjet v novém Freepascalu, pak s nějakým tím klikátkem v Lazarusu a třeba by se dalo vymyslet nějaké to spojení s Javascriptem:

https://wiki.freepascal.org/pas2js

Mě se tenhle engine vždy hrozně líbil a moderní Pascal, i když na něj často slyším ne zcela košér věci, se stále vyvíjí, proč jej neuvyžít.


Jo, s hraním her to mám teď drobet náročnější, situace je stále veselá a musím řešit jiné věci, jsem rád, že se občas dostanu k programování. První díl šlechtické dvoulogie jsem nakonec dohrál, ale u Modrokněžníka jsem se zasekl (podle poslední uložené pozice v druhé půli října, to to letí), Tux, Textovka a další lahůdky budou muset zatím počkat. Ani dnes, když jsem hru zkoušel, nevím kudy dále, mohu poprosit o malou nápovědu jak dál - zlobivý vlk mě hnedle dostane, chlapeček rybolovec nic nechce a ta ďoura v zemi láká, ale nic kloudného jsem nevymyslel (dat soubor je v příloze)? Obrázek indiána na stránkách je super, takže se nemohu dočkat, až objevím to cudné tajemství...


KaiN

  • Starší člen
  • ****
    • Příspěvků: 459
    • Zobrazit profil
Zkusím to v tom TXT udělat, ale spíš to bude úkol pro Pedra.  :)

Mám celkem obavu, že ty zdrojáky už nedohledám; možná toho Dizzyho, ale vidím to tak 30:70.

No, jestli tě ta jáma láká, tak prozkoumal jsi ji? A promluvil sis s tím člověkem, co v ní uvízl? (Dle úložky to vypadá, že ne.)


Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 195
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Moc děkuji za nakopnutí, jak vidno, musím zadat příkaz "mluv clo", "mluv s clovekem" nebo "mluv" a následně "člověk" nefunguje, tady právě TADS krásně pomáhá (ale jeden zase nemá tu správnou radost, když kombinaci konečně uhodne).

He, he, ta dědičnost tříd teda sedla, s vtípky na vobjektové vejvojáře se zrovna nesetkávám. A jak vidno, Vinetoua ze své mysli prostě vyškrtnout nedokážeme, taková vopičárna, ale líbí se dodnes, mír Oldovi Šetrhendovi při jeho věčném odpočinku. Druhý zásek byl s dcérenkou vlkobijkou, furt jsem hledal vlka, na kterého se oba v objetí posadíme a za veselého vytí pofrčíme hvězdnou nocí a vono zase nic, ta potvora mě prostě svedla ani jsem nevěděl jak. Zlaté stepní klisničky, říkal jsem si, ale kdež, lakotky a jaká hrůza, i soudružky siuxky už nejsou jako zamlada, všude hřích a nic, než hřích, to je hnus, velebnosti. Řehtáka pozdravuju, určitě mě má rád, když se mi podařilo sundat mu sedlo, zamlouvám si první pokoroňáčkovou vyjížďku.
Omluva se přijímá, hra by možná nebyla tak bájo nebejt mého Vorla dvojky, kruciprdel, příště prostě nesmím zveřejňovat zdrojáky dřív, aby mi nebyly tak elegantně, ale nesmírně vtipně ukradeny (jsem hodnej vopeřenec, takže to napíšu ještě jednou a slušně - přemístěny). Třetí díl prostě muší bejt, to se vrrr.

TXT vesele rozšiřujte, už jen to, jak bájo hry v něm vznikají, o něm mluví samo. Pokud zdrojáky Dizzyho dohledáš, bude to paráda a pokud ne, ničevó, svět se nezboří. Dnes máme spoustu možností včetně textovek na webu (i když já raději tu klasickou příkazovku), mimo webový TADS (kde stále nejsem schopen rozchodit webový server, s novějšími balíčky Archu se na míle vzdaluji těm původně plánovaným) je tu právě třeba výše popsaný Lazarus, Java se s webem také kamarádí a jak vidím, i Python v kombinaci např. s Brythonem nebo webovým frameworkem by uměl to samé.

Tak konec hraní, další hry si nechám na později, mám tu jeden školní Pythoní projekt a společně s ním budu zase vařit něco chutného v TADSu.


KaiN

  • Starší člen
  • ****
    • Příspěvků: 459
    • Zobrazit profil
No, "mluv s někým" nefunguje, s tím by měl Pedro něco udělat. Já používám "oslov někoho" a to je bez problému.

Počkej, počkej, jaké ukradení? Vždyť já tvoje zdrojáky vůbec nečetl. Četl jsem tady ten tvůj blog, a to, jak jsi tu podrobně rozebíral tu "orlí díru" a "podívej se do stop", tak z toho jsem si udělal ve hře trošku legraci, to je fakt. A také jsem použil jméno Řehták, resp. řehták. Pokud tam jsou nějaké další shodné věci, tak to je fakt jen naprostá náhoda.


Kroužící orel

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 195
    • Zobrazit profil
    • Šťastný statek
Paráda, budu si pamatovat, že alespoň prozatím bude třeba využívat příkaz oslov.

Jé, vůbec nejde o ukradení, asi jsem ze srandy zvolil nepřesné vejrazivo, mě naopak poctilo, že jsi tak parádně využil mých orlodírových potíží a zahrnul je do hry. Moc se omlouvám, pokud to vyznělo hrubě, právě naopak, využívej ze zdrojáků vše jak je libo, tohle se mi na otevřeném SW asi nejvíce líbí.

Dnešní škola je za námi, jdu vesele přesouvat koňské akce z března na jiné termíny a pak s dětmi ven. Další tvorba bude samozřejmě pokračovat.