Diskuze o textových hrách

Assembler z80

zxretrosoft

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 234
    • Zobrazit profil
    • zxretrosoft
Není nad komentovaný výpis programu...  ;)

Ano, ano, to je přesně ono, co říkám  :)

Každopádně díky lanexovi za ukázku, je vidět, že umí  ::) Nicméně pro mne to znamená prakticky to samé - studovat každý příkaz zvlášť a pokoušet se pochopit, co který dělá a proč je umístěn tam, kde je umístěn.

Řeknu to ještě jednou. Je to jako kdyby někdo přiletěl z Marsu a pokoušel se pochopit BASIC pouze z ukázkového programu. Studoval by to zhruba následujícím způsobem:

  • Pochopil by nejprve, že jde o nějaký jazyk.
  • Pochopil by, že každá řádka vyjadřuje 1 instrukci.
  • Začal by zkoumat pokus/omyl, co ty instrukce dělají na obrazovce.
  • Pochopil by, že to, co instrukce dělají, dělá vlastně nějaká ta krabička zvaná počítač.
  • Začal by zkoumat počítač. Nakonec by se dobral výzkumu procesoru, řadičů a pamětí.
  • Pochopil by, že ty instrukce mají exaktní souvislost s těmi elektrickými procesy v počítači.
  • Možná by musel prozkoumat význam polovodičů a jejich smysl.

Atd.
Takže co tím chci ukázat je jen to, že člověk by se to měl učit zhruba opačně, tj. zafixovat si určité souvislosti, aby pochopil například komentář typu: "teď rotujeme akumulátor a to celkem 10x" apod. Je potřeba vědět, proč se to má udělat, možná je dobré vědět, co je to akumulátor a proč na něho v té chvíli mám sáhnout? Jinak je veškeré studium plané, a námaha odpovídá zhruba tomu Marťanovi  :)
Jedna stará textovka vydá za desítky dnešních nadutých her.


lanex

  • Nováček
  • *
    • Příspěvků: 8
    • Zobrazit profil
no on ten kód byl původně myšlený spíš pro měření, než pro výuku. Ale pokud se to hodí i pro výuku, tak vám to okomentuju: kód je nyní okomentován. Je fakt, že to okomentování mi dalo víc práce, než samotný kód...  ;D
« Poslední změna: 27. Červen 2011 - 17:53 od lanex »
>> Amiga 1200, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, http://www.ilnx.cz <<


KaiN

  • Starší člen
  • ****
    • Příspěvků: 469
    • Zobrazit profil
U mě dobrý.  ;) Počítání taktů a optimalizace strojáku, to u mě nehrozilo, já byl rád, když to vůbec dělalo to, co mělo, a nedělalo to, co nemělo. :) Když jsem např. udělal rutinku, která vypisovala 42 znaků na řádek, a nastavil jí jako kanál u příkazu "LPRINT", protože naprostá většina programu byla dělána v BASICu, tak jsem se bil v prsa, jaký jsem těžký frajer.  :)


zxretrosoft

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 234
    • Zobrazit profil
    • zxretrosoft
Poraďte mi, prosím, nějaký editor, do kterého se dá assembler snadno psát. Mně to v tom Prometheovi opravdu moc nesedí, i když je to celkově bez problémů, trvá to poměrně dlouho než něco napíšu či přepíšu. Radši bych přirozeně používal něco moderního, když už je ta možnost  :) Např. geniální editor na BASIC ZX jménem BasIN mě doslova uchvátil  8)

Zkoušel jsem ten assembler naposled opět v EmuZWin (assembler++), který mi přijde nejsympatičtější, ale pořád nemůžu ten prográmek ve výsledku spustit. Nevíte náhodou jak na to?

Ve Spectacularovi jsem nic podobného nenašel, asi to bohužel neumožňuje...  :-\
« Poslední změna: 30. Červen 2011 - 22:27 od amigainspired »
Jedna stará textovka vydá za desítky dnešních nadutých her.


lanex

  • Nováček
  • *
    • Příspěvků: 8
    • Zobrazit profil
WinZemu vypadá slušně, bohužel díky katastrofálním bugům se hodí jen na drobné pokusy, jako třeba LnxPrint :) Prometheus je přecijen stále hvězdou :)

Jak spustit zkompilovaný program ve WinZemu: nahoře je ikonka "Assembly", je to ta vlevo vedle "L:". Tím vytvoří do paměti určenou příkazem ORG strojový kod. Spustí se normálně emulace, a z BASICu se kod spustí. Randomize User 50000 (adresa v ORG). Pozor, pokud se Spectrum restartuje, strojový kod vždycky smaže. Po restartu se musí znovu zAssemblovat, než se zavolá příkazem Randomize Usr 50000.
>> Amiga 1200, ZX Spectrum+, Didaktik Gama, http://www.ilnx.cz <<


mop

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 157
    • Zobrazit profil
Citace
Radši bych přirozeně používal něco moderního, když už je ta možnost

V diskusi u Pavera na webu se před pár dny objevil odkaz na zDevStudio, což je letošní projekt zatím ve verzi 0.7. Zkoušel jsem zatím jen lehce, ale vypadá to použitelně. Zvýraznění syntaxe vypadá v podstatě stejně jako obrázek, který jsi přiložil (+ všechny barvičky jsou nastavitelné). Umožňuje to nastavit libovolnou příponu výsledného souboru a má to i nějaká přednastavení pro .tap a .tzx, takže jestli píšeš pro Spectrum, možná by to stálo za zkoušku.

http://zdevstudio.sourceforge.net/


mop

  • Plný člen
  • ***
    • Příspěvků: 157
    • Zobrazit profil
Díky dalšímu přídělu pošmourného počasí jsem zase trochu tvořil ve zmiňovaném zDevStudiu a musím říct, že se mi v tom dělá pohodově. Začal jsem tvořit něco, z čeho by snad časem mohla být nová textovka pro Sharp MZ-800. Samozřejmě je to hudba budoucnosti, protože nadatlovat něco takového čistě v assembleru je na dlouhé lokte, ale i tak bych se chtěl už teď zeptat, kdo na tomhle fóru má vůbec emulátor Sharpa a byl by schopen a ochoten si zahrát, případně i formou testování nějakých pracovních verzí.


KaiN

  • Starší člen
  • ****
    • Příspěvků: 469
    • Zobrazit profil
Mám emulátor, o kterém se tu někde psalo. Rád otestuji. Panprase může poskytnout dobrozdání, jaký jsem vynikající tester.  :D


panprase

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *****
    • Příspěvků: 695
    • Zobrazit profil
No KaiN je fakt vynikající tester.
První den přiletěli, druhý den uděřili, třetí den zvítězili